W roku 2016 w Londynie, średnia prędkość ruchu samochodowego wynosiła zaledwie 12,5 km na godzinę. Wypadki, emisja spalin, marnowanie czasu w korkach, notoryczne problemy z parkowaniem są ciągle obecnymi konsekwencjami tej koncentracji ruchu na obszarach miejskich. Wzrost metropolii jest zatem niewątpliwie jedną z przyczyn wpływających na rozwój jazdy autonomicznej.
Koncerny samochodowe, i nie tylko, prowadząc wyścig o to kto jako pierwszy wprowadzi do powszechnego użytku autonomiczne pojazdy, wykorzystują zdobycze wiedzy z zakresu automatyki i napędów elektrycznych w celu opracowania rozwiązań dla miejskiego transportu przyszłości i poprawy jakości życia w miastach. Obecnie na świecie porusza się nieco ponad 200 testowych samochodów autonomicznych.
CUbE
Koncern Continental będzie już niedługo testował pojazd o nazwie CUbE (Continental Urban mobility Experience) we Frankfurcie nad Menem, w terenie który zawiera typową infrastrukturę miejską, taką jak znaki drogowe, przejścia dla pieszych czy krawężniki. Taka infrastruktura ma zapewnić jak najbardziej realistyczne warunki podczas testów.Większość rozwiązań stosowanych w pojeździe testowym oparta jest na systemach wspomagania jazdy, które już dziś instalowane są w pojazdach produkowanych seryjnie ale zastosowano również wiele nowych rozwiązań technologicznych.
- Wyniki testów zostaną wykorzystane do zidentyfikowania wszystkich istotnych wymagań technicznych, które umożliwią bezpieczne, bezobsługowe przewozy pasażerskie na obszarach miejskich - mówi dr Andree Hohm, szef projektu jazdy autonomicznej w Continental.
- Pomogą one znaleźć właściwe odpowiedzi na pytania dotyczące realizacji naszej strategii rozwoju mobilności indywidualnej, w tym systemów jazdy autonomicznej. Rozwój mobilności w miastach opartej na jeździe autonomicznej stanie się już wkrótce istotnym elementem gospodarki - mówi Frank Jourdan, członek zarządu Continental AG. - Właśnie z tego powodu opracowujemy międzysektorowe rozwiązania dla rozwoju tej technologii, korzystając z niemal kompletnego asortymentu własnych czujników, siłowników, jednostek sterujących oraz technologii komunikacyjnych i sieciowych.
- W ostatnich miesiącach temat jazdy autonomicznej naprawdę znalazł się w centrum i jest to dla nas sygnał, że wybraliśmy właściwy moment na prace związane z realizacją praktycznych testów. Autonomiczne pojazdy wykorzystują wiele technologii, z którymi Continental ma duże doświadczenie - od czujników i sterowników do algorytmów oprogramowania, układów hamulcowych i technologii powertrain - dodaje Jourdan.
CUbE
fot. Continental
fot. Continental