Kongres Innowacyjny Packaging 2008 - relacja
Interesujące było też wystąpienie Rafała Parczewskiego ze Stowarzyszenia ProMarka. Opowiadał on o podróbkach zachodzących przy okazji kształtowania wizerunku poszczególnych marek. Okazuje się, że w Unii Europejskiej zjawisko to staje się coraz powszechniejsze. Jeszcze w 2005 r. wartość przechwyconych podróbek byłą szacowana na 75 mln euro, rok temu było to już 250 mln euro.
Przyznał, że warto walczyć w sądzie o swoją markę. Przypomniał najbardziej znane w ostatnich latach przykłady upodabniania swoich opakowań do konkurencji. Tak było w przypadku firmy Mokate, która musiała wycofać ze sprzedaży kawę rozpuszczalną Classic i Instant.
Wynikało to z nakazu sądu, który ocenił, że te produkty podszywały się pod markę Nestle. Kawa miała łudząco podobne do Nestle elementy opakowania i etykiety.
W sądzie skończyła się też sprawa pomiędzy firmami produkującymi kakao: Maspex i Gelwe. Katowicki sąd okręgowy zasądził na rzecz Maspex 1,15 mln zł za podrobienie marki. Jak do tej pory jest to najwyższe odszkodowanie z tytułu naruszenia prawnej ochrony marki.
Oddzielną część kongresu poświęcono prezentacji opakowań kartonowych. O tym, w jaki sposób wpływają one na rozwój rynku FMCG, czyli codziennego użytku, mówił Piotr Cieślak z firmy Tetra Pak.
Opakowania tego typu pojawiły się w Europie Zachodniej w latach 50. U nas zaczęły być obecne po 1989 r. i przyczyniły się do rozwoju rynków mleka UHT oraz napojów. Znalazły też zastosowanie w odniesieniu do żywności przetworzonej, którą tradycyjnie pakowano w puszki i słoiki.
Wprowadzenie nowego rodzaju opakowania miało bardzo istotny wpływ na obniżenie kosztu pakowania produktów, optymalizację łańcucha dostaw, rozpoczęcie procesu budowy marek oraz przedłużenie okresu przydatności do spożycia. Sam karton charakteryzuje się wysoką funkcjonalnością, możliwością różnicowania produktu, a także umożliwia znaczne wydłużenie okresu przydatności do spożycia dzięki zastosowaniu technologii aseptycznego pakowania żywności.
Z kolei Agnieszka Jaworska ze stowarzyszenia Eko-Pak, skupiającego producentów opakowań i „fillerów” zajęła się przedstawieniem faktów i mitów funkcjonujących w odniesieniu do opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku.
Wyraziła swoje zastrzeżenia w sprawie ustalenia poziomu opakowań zwrotnych, ustalania kaucji na opakowania jednorazowe do napojów, objęcia obowiązkiem recyklingu materiałów reklamy komercyjnej oraz sprawozdawczości dla producentów opakowań.
W trakcie dwudniowego kongresu zajęto się też zagadnieniem dotyczącym nowoczesnych trendów i technologii w opakowaniach PET. Maciej Sioda z firmy SK Eurochem przyznał, że PET jest to najszybciej wzrastający rynek opakowań - notuje tempo wzrostu ok. 10 proc. Jest też niezwykle cenny z marketingowego punktu widzenia, gdyż gwarantuje wysoką przezroczystość, jest coraz tańszy jeśli chodzi o proces produkcji, cechuje się odpornością mechaniczną i posiada dobre parametry organoleptyczne, gdyż praktycznie nie wpływa na smak produktu.
Na podstawie omawianych przez dwa dni przykładów, uczestnicy kongresu zgodzili się, że opakowanie odgrywa ogromną rolę w całym procesie promocji produktu i stanowi jeden z kluczowych czynników wpływających na sukces danej marki. Stąd w ostatnim czasie coraz większa rola agencji zajmujących się projektowaniem najdrobniejszych szczegółów wyglądu i stylistyki opakowań.
Organizatorem Kongresu Innovative Packaging była Informedia Group.
- Strony:
- 1
- 2