Lakierowanie przedmiotów z tworzyw sztucznych jest zawsze dużym wyzwaniem. Warunkiem otrzymania powierzchni o wysokiej jakości jest odpowiednio dobrany do materiału proces czyszczenia i wstępna obróbka elementów. Problemy pojawiające się przy lakierowaniu elementów motoryzacyjnych wykonanych z tworzyw sztucznych są zawsze znaczące, niemniej jednak można sobie z nimi poradzić.
Tworzywa sztuczne produkowane mogą być we wszystkich kolorach i z matową lub błyszczącą powierzchnią. Mimo to często konieczne jest ich lakierowanie. Z jednej strony za lakierowaniem tworzyw sztucznych przemawiają względy estetyczne, takie jak choćby nadanie im indywidualnego odcienia pasującego do lakieru karoserii, uzyskanie większego połysku koloru po lakierowaniu lub też usunięcie wad produkcyjnych.
Z drugiej strony tworzywa sztuczne powinny być chronione zwłaszcza wtedy, gdy są codziennie narażane na działanie czynników atmosferycznych, które mogą być dla nich szkodliwe.
Jeśli mamy do czynienia z polakierowaną i starą częścią, to bezwzględnie trzeba sprawdzić, czy jest ona uszkodzona, czy lakier dobrze trzyma się we wszystkich miejscach, czy występują rysy i czy powłoka lakieru odporna jest na rozpuszczalniki?
Tworzywa sztuczne tak jak inne surowce podlegają procesowi starzenia i rozkładu, wywołanego wilgocią i promieniowaniem UV.
Podczas gdy lakierowanie tworzyw sztucznych w przemyśle motoryzacyjnym i u dostawców części kształtuje się przejrzyście i praktycznie bezproblemowo - przeważnie chodzi o dużą ilość jednakowych części z tego samego tworzywa - o tyle indywidualne radzenie sobie z procesem lakierowania napotyka na kilka dość ważnych problemów.
Oto bowiem, każdy kto podejmuje się tego wyzwania nie ma do czynienia z tego samego rodzaju materiałami - rodzajami tworzywa, ich konstrukcją i funkcją. Także warunki i możliwości jego warsztatu mogą się zmieniać. Dodatkowo elementy nowe lub naprawiane części składowane są w różnych warunkach.
Właściwa identyfikacja rodzaju tworzywa sztucznego znacznie ułatwia dopasowanie odpowiedniego, właściwego dla danego materiału systemu lakierowania. Może się jednak zdarzyć, że określone części nie są ze względów funkcjonalnych dopuszczone do lakierowania. Wtedy też tego typu ograniczeń należy ściśle przestrzegać.
Tak jest choćby w przypadku tworzywowych kasków używanych przez motocyklistów. Wiele z nich ma w swoim składzie poliwęglan (PC), czyli tworzywo odporne na uderzenia, które może być lakierowane odpowiednio dobranym materiałem.
Jednakże poliwęglan jest wrażliwy na działanie rozpuszczalników. Nieodpowiednie środki do czyszczenia i niewłaściwe materiały do lakierowania mogą mieć szkodliwe działanie na poliwęglany i prowadzić do powstawania rys w tworzywie. W ten sposób kask może stracić swoje właściwości ochronne i pękać podczas wypadku. Warto więc pamiętać o podstawowych ostrzeżeniach przed przystąpieniem do operacji lakierowania. W przeciwnym bowiem razie może dojść do wielu kosztownych, a w efekcie niebezpiecznych pomyłek.
Przed przystąpieniem do lakierowania należy zapoznać się też z kilkoma ważnymi, podstawowymi zasadami i dokonać oceny części z tworzywa. Warto w tym celu wiedzieć, jak jest ono składowane oraz czy mamy do czynienia ze starymi czy może nowymi częściami oraz czy ta konkretna część, która przyszło nam się zająć jest już uprzednio polakierowana, zagruntowana czy może surowa?
Lakierowanie tworzyw sztucznych
- Strony:
- 1
- 2