Pod względem technicznym technologia modyfikacji nowych gatunków NdPBR Buna Nd 22 EZ oraz Buna Nd 24 EZ została zaprojektowana w celu stworzenia długiego łańcucha rozgałęzionego, który przyspiesza szybkie i pewne łączenie wypełniaczy z matrycą gumową i poprawia przetwarzanie. Opatentowana modyfikacja chemiczna łańcuchów podwyższa ponadto wzajemne oddziaływanie gumy i wypełniacza, szczególnie z sadzą w składnikach ściany bocznej, zachowując efektywność dynamiczną opon wykonanych z nowych gatunków na wysokim poziomie standardowych gatunków NdPBR koncernu Lanxess. Samodzielnie NdPBR jest rzadko wykorzystywany, lecz miesza się go z innymi polimerami, a szczególnie roztworem SBR przy tworzeniu bieżnika opony, z użyciem krzemionki jako wypełniacza. Udowodniono, że modyfikacja zwiększa także rozkład fazy wewnątrz polimeru. Prowadzi to do ulepszonego rozkładu wypełniacza w końcowej mieszance. Eksperci firmy osiągnęli ponadto znaczący wzrost lepkości gumy w walcowni, bez dodawania jakichkolwiek środków ułatwiających obróbkę.
- Podsumowując, nowe zmodyfikowane gatunki NdPBR Buna Nd 22 EZ oraz Buna Nd 24 EZ stanowią atrakcyjną alternatywę dla gum o wysokiej wydajności takich jak NdPBR Buna CB22 oraz Buna CB24 - stwierdza Grub. Wykazują podobne właściwości, jednak charakteryzują się znacznie łatwiejszą obróbką.
Buna Nd 22 EZ może być poddawana identycznej obróbce jak Buna CB24, lecz odpowiada efektywnością dynamiczną gatunkowi Buna CB22 o wysokiej lepkości Mooney'a, której obróbka była o wiele bardziej wymagająca. Buna Nd 24 EZ zapewnia poziom efektywności równy z grubsza gatunkowi Buna CB24, lecz jest równie łatwa w obróbce jak guma z polibutadienu kobaltowego.
- Umożliwia to producentom opon podniesienie efektywności ich wyrobów na wyższy poziom - mówi Grub. - A my uważamy, że to nadal nie jest nasze ostatnie słowo: koncern Lanxess jest największym światowym dostawcą gumy, lecz nie opieramy się wyłącznie na zaawansowanym dziale badań i rozwoju. Aktywnie wsłuchujemy się także w głos przemysłu gumowego - co widać po tym, że testujemy nasze nowe gumy do opon w odpowiednich warunkach w dedykowanych laboratoriach przeznaczonych do testów opon, co dało efekt w postaci niezwykłej efektywności naszej opony koncepcyjnej AA, którą zaprezentowaliśmy we wrześniu 2012 roku. Nieustannie dążymy do opracowywania jeszcze bardziej ekologicznych gum do opon i jeszcze szybszego wprowadzania ich na drogi.
Lanxess buduje właśnie największą na świecie fabrykę NdPBR w Singapurze na wyspie Jurong. Koszt budowy obiektu o mocy produkcyjnej sięgającej 140 tys. ton rocznie wynosi 200 mln euro.
Lanxess podnosi efektywność opon
- Strony:
- 1
- 2