W swoim zakładzie w Brilon w Niemczech Bond-Laminates GmbH - spółka zależna koncernu Lanxess, producenta specjalistycznych środków chemicznych - uruchomiła dwie nowe linie termoplastycznego kompozytu Tepex wzmacnianego włóknami ciągłymi. - Zwiększyliśmy naszą zdolność produkcyjną materiału Tepex o blisko 50 proc., tym samym odpowiadając na duże zapotrzebowanie na masową produkcję elementów wytrzymujących duże naprężenia, wykorzystywanych w lekkich samochodach i elektronice użytkowej - mówi dr Christian Obermann, dyrektor zarządzający firmy Bond-Laminates. Aby pomieścić zwiększoną z sześciu do ośmiu liczbę linii produkcyjnych, zbudowano nową halę o powierzchni około 1500 mkw. Całkowity koszt inwestycji wyniósł kilka milionów euro i obejmował również trzy wycinarki, w tym nową czterogłowicową wycinarkę wodną do cięcia elementów prefabrykowanych.
Lekkie konstrukcje z elementów wysokoparametrycznych
Kompozyt Tepex cieszy się rosnącą popularnością w przemyśle motoryzacyjnym w wielkoskalowej produkcji lekkich elementów konstrukcyjnych, takich jak wsporniki przednie i wsporniki zderzaków, pedały hamulca czy elementy osłony podwozia. Jednym z najnowszych przykładów są dwa elektrycznie regulowane pojedyncze siedzenia tylne dla modelu Audi A8, w których pokrycia siedziska są produkowane w procesie formowania hybrydowego z wykorzystaniem materiału kompozytowego Tepex dynalite opartego na poliamidzie-6. Dzięki temu siedziska są o blisko 45 proc. lżejsze w porównaniu z wersją metalową o zbliżonych parametrach.
Duży potencjał w branży samochodów elektrycznych
Koncern Lanxess dostrzega również potencjał wykorzystywania kompozytu Tepex do produkcji oparć, podłokietników i siedzisk w ramach nowych, niezwykle złożonych rozwiązań w pojazdach autonomicznych, jak również wygodnych siedzeń do autobusów wahadłowych, luksusowych oraz mikrobusów rodzinnych. Samochody elektryczne stanowią atrakcyjne pole do zastosowań kompozytu Tepex. - Szeroki zakres zastosowań obejmuje wsporniki przednie, wsporniki do drzwi i zderzaków, wnękę bagażnika, obudowy akumulatorów, jak również wsporniki modułów elektrycznych i elektronicznych, a także elementy konstrukcyjne w części przeszklonej oraz konstrukcyjne listwy w podwoziu chroniące akumulatory - zauważa Henrik Plaggenborg, szef Tepex Automotive w koncernie Lanxess.
Typowe zastosowania materiału kompozytowego Tepex w elektronice użytkowej obejmują cienkościenne, a jednocześnie wytrzymałe i sztywne elementy konstrukcyjne telefonów komórkowych, tabletów, laptopów i telewizorów - elementy, które muszą jednocześnie spełniać wysokie wymagania estetyczne pod względem designu i haptyczności. W branży sportowej kompozyt Tepex jest wykorzystywany na przykład do produkcji podeszw, części rowerowych, butów narciarskich, ochraniaczy i kasków.
Źródło: Lanxess