Jedną z nagród w konkursie SPE European Automotive Division 2013, organizowanym przez stowarzyszenie Society of Plastics Engineers, zdobyła innowacyjna konsola centralna zastosowana w autach BMW. Element został wykonany przy użyciu pianki cząsteczkowej Neopolen firmy BASF.
BMW jest pierwszym światowym producentem samochodów wykorzystującym piankę polipropylenową jako zewnętrzny materiał wykończeniowy konsoli centralnej. Pianka Neopolen P pozwala na zredukowanie masy elementu o 30 proc. w stosunku do dotychczas stosowanych rozwiązań. Specjalnie opracowana technologia formowania eliminuje kilka etapów produkcji niezbędnych podczas obróbki tradycyjnej, a proces ogranicza się tylko do jednego etapu. Zastosowanie materiału Neopolen przynosi także dodatkowe korzyści, np. już w procesie formowania pianki stworzyć można kanały wentylacyjne zapewniające dopływ klimatyzowanego powietrza do tylnej części wnętrza pojazdu.
Proces rozpoczyna się od układania podłoża termoplastycznego do formy, gdzie wnęka wypełniana jest cząstkami pianki. Dwa elementy łączone są w całość przy pomocy pary pod wysokim ciśnieniem. Podczas tego etapu poruszające się pręty nakładają gładką powłokę, która ulega trwałemu związaniu z materiałem. Ziarnista struktura prętów i ciepło pary wodnej nadają powłoce odpowiednią teksturę. Dzięki temu wygląd powierzchni jest atrakcyjny i daje poczucie miękkości.
Neopolen P posiada bardzo dobre właściwości w zakresie izolacji akustycznej i wysokiej odporności termicznej. Pianka cząsteczkowa posiada wysoką zdolność pochłaniania energii, nawet po dużym obciążeniu udarowym. Ponadto Neopolen posiada dobre właściwości w zakresie sprężystości i odkształcania izotropowego, cechuje się także niską absorpcją wilgoci i wysoką odpornością na chemikalia. Dzięki tym cechom materiał może być wykorzystywany w wielu aplikacjach , m.in. w branży opakowań, transportu czy rekreacji.
Niemieckie firmy z nagrodą za nowe zastosowanie EPP w autach
2013-11-25