Koncern Lanxess otworzył zaawansowaną technologicznie fabrykę tworzyw sztucznych w Porto Feliz w Brazylii. Koncern działający w branży chemikaliów specjalnych zainwestował w ten zakład około 20 mln euro (62 mln reali brazylijskich). Początkowo będzie on dysponował roczną wydajnością na poziomie 20 tys. ton metrycznych. Powstanie w nim do 50 stanowisk pracy wymagających wysokich kwalifikacji.
Nowa fabryka ma przede wszystkim za zadanie zaspokojenie rosnącego popytu na produkty odpowiadające na megatrend mobilności w Ameryce Łacińskiej. Na przykład w Brazylii, stanowiącej czwarty co do wielkości rynek motoryzacyjny na świecie, na początku 2013 roku wdrożony został rządowy program pod nazwą "Inovar-Auto". Oferuje on zachęty podatkowe dla producentów oryginalnych części (OEM), które wspierają ich produkcję oraz inwestycje w badania i rozwój w Brazylii, a także przyczyniają się do powstania pojazdów bardziej wydajnych energetycznie. Dzięki nowemu zakładowi koncern Lanxess będzie w stanie w sposób szybszy i bardziej wydajny zaspokoić lokalny popyt na zaawansowane technologicznie tworzywa sztuczne wykorzystywane w sektorze motoryzacyjnym.
- Ta znacząca inwestycja w niezwykle nowoczesną fabrykę produkującą mieszanki podkreśla nasze silne zaangażowanie w stosunku do klientów w Brazylii i Ameryce Łacińskiej, którzy mogą teraz liczyć na lokalną produkcję, technologię i usługi techniczne, jak też znakomitą jakość produktów i obsługi klienta - powiedział Werner Breuers, członek rady zarządzającej koncernu.
W nowej fabryce, w której produkuje się mieszanki, podstawowe polimery poliamid (PA) i tereftalan polibutylenu (PBT) są mieszane i wzbogacane specjalnymi domieszkami i włóknem szklanym zgodnie z wymaganiami klienta, tworząc zaawansowane technologicznie linie produktów Durethan i Pocan. Te innowacyjne materiały są wykorzystywane do produkcji znacznie lżejszych części, które mogą zastąpić elementy metalowe w pojazdach, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia zużycia paliwa i obniżenia emisji CO2. Dzięki tym materiałom branża motoryzacyjna oraz dostawcy będą mogli znacząco ograniczyć koszty produkcji, zyskać większą swobodę projektowania i poprawić bezpieczeństwo. Dzięki swoim znakomitym właściwościom obydwa tworzywa sztuczne mogą znaleźć szerokie zastosowanie między innymi jako klamki do drzwi, zderzaki, przednie elementy karoserii, łączniki przewodów czy przewody chłodnicze.
Od 2012 roku koncern Lanxess w znaczącym stopniu rozbudował swoją globalną sieć produkcyjną zaawansowanych technologicznie tworzyw sztucznych. W Antwerpii w Belgii koncern obecnie kończy budowę nowej fabryki poliamidowych tworzyw sztucznych. Zakład produkujący na skalę światową został zaprojektowany w sposób zapewniający roczną wydajność 90 tys. ton metrycznych, a jego uruchomienie planowane jest na trzeci kwartał 2014 roku.
Jednostka organizacyjna High Performance Materials, zatrudniająca około 1700 pracowników na całym świecie, jest częścią segmentu Performance Polymers (Polimerów Wydajnościowych), który w 2013 roku wygenerował sprzedaż o wartości 4,5 mld euro. HPM jest wysoce zintegrowany wstecznie z łańcuchem wartości. Produkuje prekursory do zaawansowanych technologicznie tworzyw sztucznych, m.in. włókna szklane do związków PA i PBT, kaprolaktam – monomer do produkcji poliamidu 6 i jego surowce, a wszystko to we własnych fabrykach. Na czele jednostki organizacyjnej stoi Michael Zobel.
Lanxess AG
LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. Przedmiotem działalności koncernu jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych.
Polska