Niemiecka firma igus zaprezentowała swoje nowe tworzywo ekstremalne o nazwie iglidur. Zapewnia ono przetwórcom stabilność kształtu przy wysokiej temperaturze i wysokim obciążeniu.
Skonstruowana przez niemieckich konstruktorów mieszanka materiałowa po raz pierwszy łączy w sobie zakres zastosowania dla temperatury ciągłego stosowania na poziomie 260 st. C z równoczesną wysoką wytrzymałością na ściskanie i stabilnością kształtu.
Wskutek wysokiej odporności na ściskanie i elastyczności tworzywo iglidur może ponadto odbierać niezwykle wysokie obciążenia, również promieniowo i w przypadku obciążeń krawędziowych. W tym celu inżynierowie corocznie przeprowadzają w laboratorium igus ponad 5 tys. prób i testują ponad 100 nowych tworzyw. W jednym z takich testów uczestniczyło również tworzywo iglidur. W testach obrotowych wytrzymywało obciążenia długotrwałe powyżej 100 MPa w nieustannym ruchu – jako jedyne tego rodzaju tworzywo. W przypadku ruchów obrotowych obciążenia, których wymagali konstruktorzy od iglidur wzrastały jeszcze bardziej. Na koniec wskaźnik pokazywał 300 MPa.
Tym samym po raz pierwszy możliwe stały się tego typu zastosowania, w przypadku których pomosty ładunkowe samochodów ciężarowych są łożyskowane w sposób nie wymagający konserwacji. Osiągniecie takiego stanu możliwe jest właśnie przy pomocy tworzyw wysokosprawnych, a to z kolei, jak informują inżynierowie niemieckiej firmy, nie mogło być do tej pory realizowane ze względu na brak odpowiednich materiałów. Wprowadzenie nowego tworzywa ekstremalnego iglidur zmienia jednak tę sytuację.
Nowe tworzywo łożyskowe jest ponadto bardzo odporne na chemikalia i charakteryzuje się niskim współczynnikiem absorpcji wody. Podobnie, jak wszystkie inne polimerowe łożyska ślizgowe, iglidur nie wymaga konserwacji i nie podlega korozji.