Nowoczesne auto o napędzie elektrycznym

Miejsce dla pasażera oraz np. drzwi, wykonane są z żywicy epoksydowej wzmocnionej włóknami węglowymi. Zastosowanie takich materiałów umożliwia redukcję ciężaru poszczególnych elementów o ponad 50 proc. w porównaniu ze stalą lub ok. 30 proc. w porównaniu z aluminium. Dzięki krótkim okresom utwardzania systemy żywiczne BASF nadają się do produkcji na większą skalę.

Przykład nowatorskiego połączenia wydajnego zarządzania temperaturą oraz energooszczędnego wykonania pojazdu z elementów lekkich stanowią też wielofunkcyjne fotele. Ich podstawaę to lekka i samonośna forma fotela z tworzywa sztucznego.

Liczne badania wykazały, iż ciało ludzkie tylko w niektórych miejscach efektywnie absorbuje energię cieplną. Dlatego w smart forvision zastosowano tzw. e-tekstylia, tj. cienkie materiały tekstylne o aktywnych powierzchniach przewodzących energię, które zastępują tradycyjne ogrzewanie foteli.

Ta pozwalająca na oszczędność energii, miejsca i ciężaru technologia, wykorzystująca e-tekstylia, została wykorzystana także w podłokietnikach na drzwiach w celu zapewnienia ogrzewania punktów ciała szczególnie wrażliwych na zimno. Komfort, przy równoczesnej oszczędności ciężaru, zapewnia też wykonanie siedzeń foteli z materiału piankowego. Materiał BASF, lżejszy o ok. 10 – 20 proc. od innych materiałów, pozwala na zróżnicowanie twardości różnych części tapicerki i posiada korzyści ergonomiczne.


Wbudowana w fotel włóknina, dzięki swym biernym właściwościom klimatyzacyjnym, w sposób znaczący poprawia komfort siedzenia.
Ponieważ klimatyzacja i ogrzewanie pojazdu wymagają dużej ilości energii, to BASF zwrócił szczególną uwagę na zarządzanie temperaturą. W smart forvision zastosowano cały pakiet elementów zapewniających wydajną klimatyzację pojazdu, które pozwalają zrezygnować z energochłonnego ogrzewania całego wnętrza.

Nowoczesna folia stanowi osłonę cieplną, która nie była dotąd stosowana w branży motoryzacyjnej. Osłona reflektuje podczerwień chroniącą szyby przednie i boczne przed działaniem światła. Wbudowana pomiędzy poszczególne warstwy szkła niemetaliczna folia skutecznie odbija podczerwień. W przeciwieństwie do folii pokrytych warstwą metaliczną, stosowanych już w niektórych pojazdach, nowa folia odbija wyłącznie promieniowanie podczerwone emitowane przez słońce.

Przyjemny klimat wnętrza pojazdu zapewniają także wbudowane w elementy karoserii materiały piankowe dostarczone przez BASF. Latem powodują one, iż we wnętrzu pojazdu panuje chłód, a zimą chronią przed zimnem. Dzięki swej wysokiej wydajności mogą zostać wykorzystane praktycznie w każdym elemencie pojazdu. Także system lakierów odbijających podczerwień i ekstremalnie odpornych na zarysowania pełni dwie istotne funkcje: wspiera kompleksowe zarządzanie temperaturą i nadaje pojazdowi świetny wygląd.

Jak tłumaczą przedstawiciele BASF, auto smart forvision jest przykładem, iż elektromobilność umożliwia nie tylko jazdę bez emisji spalin, lecz także dba o wdrożenie nowych technologii do motoryzacji. Wiele z tych innowacji bazuje na nanotechnologii, kluczowej dla rozwoju rozwiązań, mających sprawdzić się w przyszłości.

Nanomateriały wykorzystywane są nie tylko w przemyśle motoryzacyjnym, ale i w budownictwie, energetyce, służbie zdrowia i elektronice. Technologie, które zastosowano w zaprojektowanym pojeździe, w odczuwalny sposób przyczyniają się do zwiększenia zasięgu pojazdu. A to obecnie najbardziej dyskutowana kwestia w odniesieniu do samochodów o napędzie elektrycznym. Dzięki maksymalnej wydajności energetycznej, inteligentnemu zarządzaniu temperaturą oraz konsekwentnie zrealizowanej strategii wykorzystania lekkich materiałów konstrukcyjnych udało się zwiększyć zasięg pojazdu nawet o 20 proc.