
Mimo dużego powodzenia w Europie, w Polsce metoda okienkowania nie jest stosowana na dużą skalę i stosunkowo niewielka ilość producentów ma ją w swojej ofercie. Być może to błąd, bo jest to jedna z najciekawszych technik uszlachetniania opakowań na etapie ich produkcji. Polega po prostu na tworzeniu w opakowaniu niewielkiego otworu, który pomaga na lepsze wyeksponowanie znajdującego się w środku produktu.
Obok złocenia, tłoczenia, eleganckiego drukowania i lakierowania, to właśnie okienkowanie staje się najmodniejszą techniką urozmaicania wyglądu opakowania. Pozwala nie tylko na przestrzenne oglądanie wnętrza pudełka, ale też gwarantuje bezpośredni dostęp do zapakowanego towaru. Rzecz jasna w przypadku luksusowego wyrobu taka prezentacja ma dodatkową wartość. Warto wiedzieć, że uszlachetnienia tego typu można wykonywać dzięki maszynom typu "pick-and-place" (zabierz i odłóż), które umożliwiają również wklejanie w opakowania elementów wykonanych z innych materiałów.
Podczas gdy w Polsce wytwórcy opakowań wciąż zastanawiają nad rozszerzeniem oferty o wspomnianą technikę, to w wielu krajach zachodnich coraz częściej się ona rozwija i udoskonala.
Dla przykładu jedną z takich właśnie modyfikacji okienkowania są pudełka stworzone w ramach tzw. procesu scored windows, czyli w technice naciętych okienek.
Od tradycyjnego okienkowania odróżnia się ona swoistym łataniem, łączeniem poprzez zastosowanie cięższej łatki, warstwy foliowej, która w charakterystyczny sposób podążą za liniami nacięć kartonu i to bez jakichkolwiek marszczeń. Dostarcza to opakowaniu dodatkowej wytrzymałości i wzmacnia jego strukturę. Ponadto tego typu nacięte okienka mogą być pięczetowane folią metalową lub też wzbogacane poprzez wpasowany w nie hologram.
Prezentowane zdjęcia przedstawiają opakowania wykonane przez firmę Boxes Prestige Poland