
Opakowanie oprócz swojej podstawowej funkcji jaką jest ochrona produktu, musi być piękne, kolorowe, mieć ciekawy kształt i formę. Nie bez powodu około 95% nowych produktów rocznie ponosi porażkę 1 - klienci nie mają czasu, energii ani cierpliwości, by badać zalety oraz wady każdego produktu oraz porównywać je ze sobą. Już w ciągu pierwszych kilku sekund kontaktu z opakowaniem i etykietą klient decyduje o tym czy produkt jest interesujący i czy chce go zakupić.
Opakowania w przemyśle spełniają kilka funkcji. Pierwszą z nich jest funkcja techniczna, w niej bierze się pod uwagę to, jak łatwy jest produkt w składowaniu oraz transportowaniu. Kolejną funkcją, która nie bez powodu jako pierwsza rzuca się w oczy, to funkcja estetyczna. Estetyka podlega ocenie wizualnej i to ona przyciąga uwagę klienta. Należy pamiętać także o trzeciej funkcji - ekonomicznej, która przedstawia relację cenową pomiędzy produkcją opakowania, a wytworzeniem samego produktu, który jest wewnątrz. Jak widać, opakowanie jest niezwykle ważne, nie bez powodu, światowy rynek opakowań jest wyceniany 998 miliardów dolarów i szacowane jest, że będzie stale rosnąć 2.
W przemyśle farmaceutycznym opakowanie odgrywa bardzo ważną rolę w dopuszczeniu danego produktu do obrotu. Musi być zaprojektowane tak, aby zapewnić pacjentowi maksymalny poziom bezpieczeństwa. Ponadto takie opakowanie musi mieć odpowiednie oznakowania wynikające z wymogów, zawartych w aktach prawnych. Z punktu widzenia logistyki musi ono chronić produkt przed uszkodzeniami podczas magazynowania i transportu oraz przed szeroko pojętymi czynnikami zewnętrznymi. Ich wpływ mógłby zmienić właściwości leków i tym samym sprawić, iż nie byłyby one zdatne do spożycia.
W przemyśle kosmetycznym rola opakowania odgrywa nie rzadko kluczową rolę i to właśnie opakowanie często przekonuje konsumenta do zakupu kosmetyku. Wygląd produktów kosmetycznych nieraz zahacza o artyzm i prawdziwe rzemiosło. Nawiązania do sztuki w kosmetyce nie są niczym nowym, ponieważ sztuka kojarzy się z wysoką klasą, a posiadanie kosmetyków wysokiej klasy jest dla każdego kuszące. Branża kosmetyczna tylko zyskuje na tego typu opakowaniach, ponieważ klienci kupują produkty wzrokowo i często używa się kolorystyki typu czerwień, granat, czerń, srebro oraz złoto. Dzięki takim kolorom, klient czuje się luksusowo 3.