Żyjemy w czasach, w których rynek tonie pod napływem tysięcy marek i potencjalny nabywca potrzebuje pomocy, by zorientować się we współczesnej kapitalistycznej dżungli. Z pomocą przychodzą oczywiście reklamy - zarówno te na miejskich bannerach, jak i wyświetlane na ekranach telewizorów oraz w mediach elektronicznych. Sama reklama nie jest już wystarczająca jeśli produkt nie jest w stanie wyróżnić się od legionu innych podobnych, warto więc zwrócić uwagę jak ważne jest opakowanie.
Opakowanie oprócz swojej podstawowej funkcji jaką jest ochrona produktu, musi być piękne, kolorowe, mieć ciekawy kształt i formę. Nie bez powodu około 95% nowych produktów rocznie ponosi porażkę 1 - klienci nie mają czasu, energii ani cierpliwości, by badać zalety oraz wady każdego produktu oraz porównywać je ze sobą. Już w ciągu pierwszych kilku sekund kontaktu z opakowaniem i etykietą klient decyduje o tym czy produkt jest interesujący i czy chce go zakupić.
Opakowania w przemyśle spełniają kilka funkcji. Pierwszą z nich jest funkcja techniczna, w niej bierze się pod uwagę to, jak łatwy jest produkt w składowaniu oraz transportowaniu. Kolejną funkcją, która nie bez powodu jako pierwsza rzuca się w oczy, to funkcja estetyczna. Estetyka podlega ocenie wizualnej i to ona przyciąga uwagę klienta. Należy pamiętać także o trzeciej funkcji - ekonomicznej, która przedstawia relację cenową pomiędzy produkcją opakowania, a wytworzeniem samego produktu, który jest wewnątrz. Jak widać, opakowanie jest niezwykle ważne, nie bez powodu, światowy rynek opakowań jest wyceniany 998 miliardów dolarów i szacowane jest, że będzie stale rosnąć 2.
W przemyśle farmaceutycznym opakowanie odgrywa bardzo ważną rolę w dopuszczeniu danego produktu do obrotu. Musi być zaprojektowane tak, aby zapewnić pacjentowi maksymalny poziom bezpieczeństwa. Ponadto takie opakowanie musi mieć odpowiednie oznakowania wynikające z wymogów, zawartych w aktach prawnych. Z punktu widzenia logistyki musi ono chronić produkt przed uszkodzeniami podczas magazynowania i transportu oraz przed szeroko pojętymi czynnikami zewnętrznymi. Ich wpływ mógłby zmienić właściwości leków i tym samym sprawić, iż nie byłyby one zdatne do spożycia.
W przemyśle kosmetycznym rola opakowania odgrywa nie rzadko kluczową rolę i to właśnie opakowanie często przekonuje konsumenta do zakupu kosmetyku. Wygląd produktów kosmetycznych nieraz zahacza o artyzm i prawdziwe rzemiosło. Nawiązania do sztuki w kosmetyce nie są niczym nowym, ponieważ sztuka kojarzy się z wysoką klasą, a posiadanie kosmetyków wysokiej klasy jest dla każdego kuszące. Branża kosmetyczna tylko zyskuje na tego typu opakowaniach, ponieważ klienci kupują produkty wzrokowo i często używa się kolorystyki typu czerwień, granat, czerń, srebro oraz złoto. Dzięki takim kolorom, klient czuje się luksusowo 3.
Opakowanie w centrum uwagi
- Strony:
- 1
- 2