Paccor, wiodący międzynarodowy gracz w branży opakowań, wprowadził nowe rozwiązanie w zakresie opakowań z tworzyw sztucznych – system cyfrowej identyfikacji stworzony przez firmę Digimarc Corporation. Ta technologia umożliwia prawidłową identyfikację każdego opakowania w całym łańcuchu wartości. Jest to duży krok w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym, ponieważ po raz pierwszy możliwe jest rozróżnienie opakowań przeznaczonych do kontaktu z żywnością od pozostałych, co pozwoli na dokładne sortowanie.
- Jako jeden z wiodących producentów opakowań, chcemy zamknąć obieg materiałowy, umożliwiając pełny recykling naszych produktów. Dlatego postawiliśmy sobie za cel zminimalizowanie ilości odpadów opakowaniowych, oszczędzanie zasobów i energii tam, gdzie to możliwe - mówi Andreas Schuette, dyrektor generalny Paccor.
Co dzieje się z opakowaniami, gdy nie są już potrzebne? Ile faktycznie podlega recyklingowi? Według firmy Paccor dzisiejszy wskaźnik recyklingu jest zbyt niski. 50 % tworzyw sztucznych trafia przez pomyłkę do odpadów resztkowych, które są spalane bez sortowania.
W oparciu o technologię cyfrowego kodu kreskowego dostarczoną przez Digimarc Corporation, Paccor wprowadził rozwiązanie, które pozwala klientom na używanie tego kodu kreskowego bezpośrednio na powierzchni sztywnych plastikowych opakowań, bez konieczności stosowania dodatkowych oznaczeń, takich jak etykiety czy nadruki bezpośrednie. Kod ten jest w stanie dostarczyć konsumentom i firmom utylizacyjnym informacje o danym opakowaniu - zawsze i wszędzie. Oznacza to, że nawet jeśli opakowanie trafi przez pomyłkę do odpadów resztkowych, skaner w zakładzie recyklingu jest w stanie skorygować ten błąd. W ten sposób można oszczędzać zasoby, promować recykling i w przyszłości znacznie ograniczyć emisję C0₂.
- Po raz pierwszy, odpady z cyfrową tożsamością pozwalają nam na efektywne sortowanie opakowań. Na przykład, skaner w systemie sortującym rozpoznaje, czy pojemnik został użyty do pakowania żywności, czy też produktów nieżywnościowych, sortuje wszystkie kolorowe opakowania - również czarne - lub otrzymuje informację, czy materiał nadający się do ponownego użycia może zostać poddany recyklingowi lub kompostowaniu. Opakowania wielowarstwowe mogą być również profesjonalnie oddzielone i poddane recyklingowi - wyjaśnia Nicolas Lorenz, dyrektor handlowy w firmie Paccor.
Platforma Digimarc jest dostwcą technologii w ramach inicjatywy "HolyGrail 2.0", która ma na celu poprawę jakości sortowania i recyklingu opakowań w Unii Europejskiej UE. W skład zespołu kierowniczego HolyGrail 2.0 wchodzą wiodące światowe marki zajmujące się produkcją i dystrybucją żywności i produktów konsumenckich. Ponad 85 firm i organizacji różnych branż zobowiązało się do aktywnego uczestnictwa w kolejnych etapach pilotażu i demonstracji na skalę przemysłową w kierunku komercjalizacji.
- Cieszymy się na bliską współpracę z Paccor w celu dostarczenia technicznego rozwiązania dla przemysłu, które zwiększy jakość i ilość recyklatu, który w przeciwnym razie trafiłby na składowisko odpadów lub do spalarni - mówi Larry Logan, głowny propagator tej idei w Digimarc.
Kody kreskowe Digimarc mogą być skanowane za pomocą kamer w smartfonach. Główną zaletą kodów kreskowych Digimarc jest możliwość ich niezauważalnego rozszerzenia na całej powierzchni etykiety bez ingerencji w wygląd opakowania. Można ich również użyć jako element dekoracyjny opakowania i aplikować na całej powierzchni. Kamery, np. w modułach sortujących lub smartfonach, są w stanie wykryć te kody na opakowaniu.
Od produkcji aż po recykling, cyfrowe oznaczenia oferują wartość dodaną. Konsumenci mogą dowiedzieć się o składnikach i produkcji zarówno produktu, jak i opakowania podczas zakupów. Zaś po okresie użytkowania opakowania, firma recyklingowa uzyska z kodu dane na temat jego utylizacji.
Paccor jest pierwszym producentem opakowań, któremu udało się zastosować Digimarc Barcode na dostępnych na rynku sztywnych plastikowych powierzchniach opakowań.