W dniach 2-3 kwietnia br. w Expo XXI Warszawa odbyły się 11. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations. W trakcie tegorocznej wystawy ponad 200 producentów i dostawców opakowań zaprezentowało swoje produkty i usługi z całego łańcucha wartości sektora opakowań. Obecni byli przedstawiciele wielu branż, m.in.: spożywczej, kosmetycznej, farmaceutycznej i logistycznej. Sami wystawcy przyznają, że Targi Packaging Innovations stały się już imprezą wystawienniczą o ugruntowanej renomie, czego dowodzi fakt, iż w tym roku odwiedziło ja ponad 5 000 osób.
W ciągu dwóch dni zwiedzający mieli znakomitą okazję aby zapoznać się z szeroką ofertą wystawców oraz wziąć udział w prelekcjach i warsztatach.
- Przez 11 lat trwania targów Packaging Innovations zmieniały się mody, trendy oraz charakter tej wystawy. W tym roku postawiliśmy na opakowania ekologiczne znajdujące się w strefie Ekopack. Myślę, że ten trend będzie rozwijał się w najbliższych latach - powiedziała Wiceprezes Zarządu Targów w Krakowie, pani Ewa Woch.
- Dla nas targi to nie tylko wystawa, to również miejsce, gdzie chcemy poruszać ważne tematy. Jednym z nich to podejście firm do spraw związanych z ekologią. Dlatego też do współpracy zaprosiliśmy firmy, które podczas wydarzenia podzieliły się swą wiedzą i doświadczeniem - zaznaczyła Katarzyna Banach-Kowalenko, Kierownik Zespołu Targów Packaging Innovations.
W celu zwiększenia wrażliwości na problem zanieczyszczenia na świecie, organizatorzy przygotowali akcję "Wciągnij się w eko". Goście targów mieli możliwość przyniesienia plastikowych słomek i zamienienia ich na eko odpowiedniki.
Oprócz wspomnianej strefy Ekopack, targi obejmowały jeszcze 6 stref tematycznych: Logispack, Labelling, Luxpack, Printing, Safetypack i Co-packaging.
Stoisko firmy Plastikse - litewskiego producenta opakowań PET
Wiedza i biznes
Dwie strefy prezentacji i wykładów to stały element Packaging Innovations, który szczególnie cieszy się popularnością wśród gości targowych. To wyjątkowa okazja do podzielenia się swoim doświadczeniem oraz zaprezentowania innowacji szerokiemu gronu odbiorców.
Program merytoryczny, towarzyszący w tym roku Targom Packaging Innovations, był bardzo bogaty. W ramach strefy workShops dla zwiedzających przygotowano 25 referatów. Spore zainteresowanie wzbudziła m. in. prelekcja "Ecodesign - nowe oblicze opakowań w gospodarce o obiegu zamkniętym. Wyzwania i szanse dla przemysłu" wygłoszona przez Martę Krawczyk z firmy Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
- Podczas strefy warsztatowej Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań prowadziła warsztaty dotyczące ekodesignu opakowań. Poruszamy ten temat ponieważ Unia Europejska wprowadziła w zeszłym roku pakiet gospodarki o obiegu zamkniętym oraz pracuje nad kolejnymi dyrektywami mającymi na celu zwiększenie odpowiedzialności producentów za produkty wprowadzane na rynek. (…) Przedsiębiorcy już dzisiaj muszą dowiedzieć się jakim wymaganiom będą musieli sprostać w najbliższych latach aby ich opakowania mogły trafić na rynek - podsumowała swoje wystąpienie Marta Krawczyk.
Bardzo duże zainteresowanie wzbudziło spotkanie z Różą Rutkowską, która opowiedziała o SCOBY - biodegradowalnym i jadalnym opakowaniu przyszłości. Podobnie jak prezentacja "Scale for Good" - strategia firmy McDonald’s w zakresie opakowań i recyklingu odpadów", którą poprowadziła Anna Borys-Karwacka z McDonald’s Polska. To pokazuje, że tematy związane z eko rozwiązaniami budzą bardzo duże zainteresowanie.
Podczas pierwszego dnia targów odbyła się również V edycja Konferencji Label Innovations "Eko, które kupi konsument - czyli o ekoinnowacjach w opakowaniach".
Strefa Studenta
Już po raz ósmy, w specjalnej strefie pokazowej zaprezentowali się uczestnicy Strefy Studenta, konkursu na najciekawsze opakowanie stworzone przez młodych projektantów. To fantastyczna okazja do poznania świeżych pomysłów studentów, którzy wkrótce zasilą rynek branży opakowań.
Pierwszy dzień targów upłynął zatem dla młodych projektantów pod znakiem rywalizacji. Kilkanaście prezentacji, oceny prac konkursowych i ostateczny werdykt. Do tego należy dodać wyjątkową branżową otoczkę i walkę o nagrody. To wszystko sprawiło, że konkurs na projekt opakowania "Strefa Studenta" wzbudził wielkie emocje.