Tworzywo Ultramid koncernu BASF zostało wykorzystane do produkcji wkładu do nadwozia nowej marki samochodu Peugeot 308 sw.
Tworzywo Ultramid A3WG10 CR należy do nowej klasy specjalnych poliamidów BASF, które zostały zoptymalizowane, tak by zapewnić wysoką trwałość wytrzymałość. Szczegóły właściwości mechanicznych tych materiałów zostały wprowadzone do specjalnego programu BASF, umożliwiając bezpieczne opracowywanie mocno obciążonych części bezpośrednio na komputerze. Wkład konstrukcyjny instalowany na zawiasach tylnej klapy nadwozia auta typu kombi jest hybrydowym komponentem składającym się z tworzywowego szkieletu, dwóch metalowych zaczepów i pianki konstrukcyjnej, która łączy system z nadwoziem. Wkład służy do wzmocnienia struktury i ma za zadanie pochłanianie sił nacisku oraz miejscowe zwiększenie usztywnienia.
Jeśli idzie o najnowsze zastosowanie tworzywa Ultramid, to tworzywowy wkład do Peugeota jest kształtowany w procesie dwukomponentowego formowania wtryskowego prowadzącego najpierw do utworzenia niezwykle wytrzymałej podpory, na którą nakłada się piankę konstrukcyjną.
Komponent jest przymocowany do nadwozia za pomocą zespalanych mostków, kolejno przechodząc czyszczenie i gruntowanie w kąpieli wraz z nadwoziem pojazdu. Dopiero pod wpływem wysokiej temperatury podczas suszenia w specjalnej komorze pianka konstrukcyjna zwiększa objętość i twardnieje, łącząc tym samym tworzywowy wkład konstrukcyjny z otaczającymi go częściami. Zanim komponent ten wszedł do produkcji seryjnej, BASF obliczył jego wytrzymałość i zachowanie w razie uszkodzenia. Przewidywania komputerowe zostały dokładnie potwierdzone w testach zginania i próbie łamania w warunkach rzeczywistych. Takie podejście znacznie zwiększa bezpieczeństwo stosowania wspomnianego komponentu.
Warto wiedzieć, że Ultramid A3WG10 CR jest chemicznie odpornym tworzywem plastycznym wzmocnionym w 50 proc. włóknem szklanym. W przeciwieństwie do podobnych, konwencjonalnych typów PA66 pochłania on większą ilość energii, przez co charakteryzuje się bardzo wysoką wytrzymałością i sztywnością nawet w wysokich temperaturach i dzięki temu może znosić duże obciążenia dynamiczne. Został również zoptymalizowany pod kątem zachowania przy zderzeniu. Materiału tego użyto także w niedawno wprowadzonych na rynek elementach drążka reakcyjnego po raz pierwszy wykonanych z tworzywa, opracowanych i produkowanych przez firmę ContiTech Vibration Control.