Przy pomocy tworzywa Ultramid koncernu BASF opracowano pierwszą poliamidową miskę olejową niedrogową.
Cztery największe miski olejowe, które do dzisiaj weszły do produkcji, są wykonane z tworzywa BASF o nazwie Ultramid A3HG7 Q17 (PA 66) i przeznaczone do użytku zwanego niedrogowym. Opracowała je niemiecka firma Hummel Formen. Miski są wytwarzane w małych seriach. Montuje się je z silnikami serii 1600 początkowo stosowanymi do generatorów stacjonarnych, a następnie do maszyn rolniczych i urządzeń budowlanych. Stanowi to pierwszy przykład zastąpienia w tego rodzaju zastosowaniach aluminiowych misek olejowych odlewanych ciśnieniowo lub w formach piaskowych przez miski olejowe z poliamidu. Miski poliamidowe w porównaniu do metalowych są lżejsze o 40-50 proc.
Aby tworzywo odpowiadało surowym wymogom, nie tylko musi je cechować dobra płynność, lecz także powinno wytrzymać 24 tys. godzin w różnych olejach o temperaturze do 120 st. C. Ponadto, ponieważ silnik czasami musi spoczywać na misce olejowej, materiał powinien być dostatecznie sztywny i wykazywać się zdolnością do amortyzacji uderzeń i wibracji.
Miski olejowe z tworzywa Ultramid powstałe z użyciem narzędzia do symulacji i wielofunkcyjnej formy wtryskowej stają się zatem coraz bardziej popularne.
Do pomyślnego sfinalizowania tego projektu przyczyniło się użycie przez BASF uniwersalnego narzędzia do symulacji o nazwie Ultrasim. Polega to na tym, że oprócz badania wypełniania, odkształcania, pełzania materiału, częstotliwości i analiz modalnych, eksperci sprawdzali też bezpośrednio komputerowo statyczne ciśnienie rozrywające oraz nagrzewanie miski olejowej pod napięciem. Jednocześnie przeprowadzano testy komponentów. Próby zmęczeniowe wykonane na maszynie wytrzymałościowej wykazały, że tworzywo jest w stanie sprostać niezwykle surowym wymogom odporności na starzenie się w oleju: milion uderzeń na każdy kierunek przestrzenny, o różnym stopniu przyspieszenia i wystawienie na działanie gorącego oleju nie osłabiło miski olejowej i nie spowodowało przecieków. Zależnie od tego dla której wersji trzech silników V przeznaczona jest miska olejowa, przez prostą wymianę wkładek można dostosować wielofunkcyjną formę do produkcji misek olejowych.
Miski MTU stanowią kolejny ważny krok w rozwoju misek olejowych z tworzywa Ultramid firmy BASF. Wśród ich poprzedniczek znajdują się pierwsze poliamidowe miski olejowe do samochodów ciężarowych Mercedes Actros BR 500 (2003), miski olejowe do silników Cummins w Toyotach Avalon oraz miska montowana w Fordzie Scorpio w 2009 r.
Silniki, do których przeznaczone są miski olejowe MTU, obejmują modele diesel R6, V-8, V-10 i V-12 o całkowitej pojemności skokowej od 10,5 do 21 litrów i mocy od 270 do 730 kW. Produkcja na pełną skalę rozpoczęła się jesienią 2009 r. od wersji V-12 stosowanej do zasilania awaryjnego oraz generatorów prądu stałego. W następnym etapie silniki te mają zostać użyte w maszynach i urządzeniach budowlanych, rolniczych i przemysłowych, takich jak kombajny, żurawie oraz rozdrabniacze.
Pierwsza poliamidowa miska olejowa niedrogowa
2010-06-01