Grupa kapitałowa Plast-Box w pierwszym kwartale zwiększyła zysk netto o 169 proc. do 1,9 mln zł i uzyskała stopę zysku netto 5,5 proc. oraz stopę EBITDA 15,5 proc. Od stycznia do marca 2016 roku wypracowała 35,7 mln zł skonsolidowanych przychodów wobec 35,0 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego, co stanowi 2,2 proc. wzrostu r/r. Spółka matka (przynosząca ponad 90 proc. przychodów) urosła w pierwszym kwartale o 10,5 proc., natomiast spółka córka Plast-Box Ukraina zwiększyła w tym okresie przychody wyrażone w hrywnach o 6,7 proc. do 45,6 mln hrywien i osiągnęła stopę EBITDA w wysokości 13,2 proc.
- Specyfika sytuacji na Ukrainie wpływa na ocenę wyników grupy kapitałowej Plast-Box – mówi Krzysztof Pióro, wiceprezes Plast-Boxu. - W ubiegłym roku w pierwszym kwartale grupa uzyskała unikalnie wysoką stopę EBITDA wynoszącą 19,1 proc., na co miała wpływ stopa EBITDA wykazana w spółce córce na Ukrainie w wysokości 38,6 proc., a ta z kolei była skutkiem gwałtownego wzrostu cen produktów, nadganiających galopującą wówczas na Ukrainie inflację.
Spółka matka, czyli Plast-Box SA w Słupsku, w pierwszym kwartale 2016 odnotowała wzrost sprzedaży do wartości 32,6 mln zł (10,5 proc.), wzrost wartości EBITDA o 18,9 proc. do 4,3 mln zł, i wzrost zysku netto o 27,6 proc. do 2,1 mln zł.
- Od stycznia do marca 2016 grupa Plast-Box notuje wprawdzie obniżenie wartości i stopy EBITDA w stosunku do roku ubiegłego, ale jako skutek porównania do nienaturalnie wysokich wyników operacyjnych – mówi Grzegorz Pawlak, prezes zarządu Plast-Box SA. - Obecnie wyniki grupy kapitałowej są już o wiele mniej niż w ubiegłym roku zaburzone przez spadek wartości hrywny, o czym świadczy dobra branżowa rentowność operacyjna i satysfakcjonujący poziom stopy zysku netto. Zwracamy też uwagę na znakomite wyniki spółki matki, która wciąż poprawia wydajność, mimo małych inwestycji w dwóch poprzednich latach.
Plast-Box dostarcza swoje produkty do zdecydowanej większości krajów europejskich. W I kwartale 2016 roku eksport do Unii Europejskiej, w tym do Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, stanowił ponad 40 proc. udziału w przychodach grupy. Od stycznia do marca tego roku sprzedaż eksportowa na rynki unijne wzrosła o 10,4 proc. do 14,4 mln zł.
- Pracujemy nad wzrostem sprzedaży i realizujemy tak potrzebne spółce inwestycje w nowe maszyny - mówi Pawlak. - Zarząd dokładnie wie co robić, realizując strategiczny plan rozwoju na lata 2016-2021. Nasze akcje stanowią obecnie dużą szansę inwestycyjną, bo są poważnie niedoszacowane, a zarząd przewiduje kolejny udany rok dla spółki.
Przetwórstwo Tworzyw Sztucznych PLAST-BOX S.A.
Producent opakowań: wiadra, skrzynki, pojemniki
Polska