Główne kierunki rozwoju technologii w przemyśle motoryzacyjnym to lekkie konstrukcje, recykling materiałów i nanotechnologie. BMW przewiduje, że za 5 lat 18% wagi samochodu BMW będą stanowiły tworzywa sztuczne.
Dzięki nanomateriałom uda się przedłużyć czas życia zewnętrznych elementów – powłoki z nanomatriałów pozwolą lepiej chronić przed zarysowaniami i solą. Pokrycia przezroczystych elementów takich jak np. lampy pozwolą zmniejszyć współczynnik odbicia światła.
W latach 70 tworzywa sztuczne stanowiły 6% wagi samochodu, 8% w latach 80, a obecnie 13%. Jak przewiduje BMW za pięć lat, w 2009 tworzywa będą stanowić 18% masy samochodu BMW.
W samochodach BMW nowej Serii 6 Coupe przednie boczne panele są wtryskiwane z PPE i PA, co sprawia, że każdy nich jest o 2kg lżejszy niż stalowy odpowiednik. Na decyzję o wykorzystywaniu tworzyw sztucznych wpływa także nacisk BMW na stylizację zewnętrzną. Tworzywa sztuczne pozwalają projektantom scalać długie linie, co byłoby niemożliwe w przypadku stalowych paneli.
Jak twierdzi BMW produkcja potrzebnych części wymagała skonstruowania jednej z najbardziej złożonych form używanych obecnie w przemyśle motoryzacyjnym. Zawiera ona 9 elementów przesuwnych w formie i została skonstruowana samodzielnie przez BMW. Elementy o grubości ścianek 2.7-2.8 mm są produkowane w BMW na wtryskarce Hemscheidt – cykl wynosi 70-80 sekund.
źródło: Plastics & Rubber Weekly