PKP ma usprawnić przewóz towarów do portu w Policach. Dzięki budowie nowych torów pociągi towarowe dojadą bezpośrednio do stacji załadunkowej i wyładunkowej. Inwestycja zwiększy konkurencyjność transportów morskich i kolejowych. Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 120 mln zł. Podpisane dziś porozumienie umożliwi rozpoczęcie prac.
W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie podpisano porozumienie między PKP a Zarządem Morskiego Portu Police (należącym do Grupy Azoty). Porozumienie zakłada powstanie bezpośredniego połączenia kolejowego z portem w Policach. W ramach inwestycji ma powstać odgałęzienie, prowadzące ze stacji kolejowej Police do portu. Poprozumienie zakłada budowę nowego toru, sieci trakcyjnej oraz montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
- W Krajowym Programie Kolejowym oprócz inwestycji typowo pasażerskich są także projekty umożliwiające sprawny przewóz towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizują kontrakty związane z poprawą dostępności do portów w Trójmieście, Szczecinie, Świnoujściu i Policach. Wspólna inwestycja z Zarządem Morskiego Portu Police zwiększy możliwości przeładunku towarów między transportem morskim a kolejowym w zachodniej części kraju - powiedział prezes Zarządu PKP Ireneusz Merchel.
Inwestycja obejmuje również budowę nowego wiaduktu kolejowego nad ulicą Jasienicką, co ma zapewnić sprawny i bezpieczny przejazd pociągów, bez ograniczeń ruchu samochodów na drodze wojewódzkiej nr 114.
- Nowy tor zapewni sprawną dostawę ładunków i przyniesie korzyści gospodarcze dla regionu - twierdzi wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc.
Obecnie pociągi towarowe jadące linią Szczecin - Trzebież Szczeciński do portu w Policach muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do zakładów chemicznych. Po wybudowaniu nowego odcinka toru nie będzie takiej potrzeby. Dostawa ładunków będzie sprawniejsza, możliwy będzie przejazd większej liczby składów. Zwiększy się konkurencyjność kolei w przewozach cargo, co przyniesie korzyści gospodarcze dla całego regionu. Planowane przedsięwzięcie stwarza także dodatkowe możliwości rozwoju Grupy Azoty Police oraz całej Grupy Azoty. Co roku Grupa Azoty wykorzystuje transport kolejowy do przewozu kilku milionów ton produktów i surowców. Głównymi kierunkami w transporcie kolejowym są duże zakłady produkcyjne jej kontrahentów w Europie, a w relacjach krajowych, kierunki portowe, sieci dystrybucyjne nawozów i dostawy surowców, takich jak węgiel, siarka, amoniak, etc.
- Porty morskie mają kluczowe znaczenie dla Grupy Azoty, ponieważ eksportuje ona swoje produkty, a surowce importuje. Przy dużych zakupach i sprzedaży, jakie realizujemy, rozbudowana infrastruktura portowa pozwala osiągnąć dużą sprawność operacyjną, przy mniejszym nakładzie kosztów. To oczywiste, że policka spółka i Grupa Azoty są zainteresowane rozwojem portów morskich, a w efekcie ekspansją na kolejne rynki, bezpieczeństwem produkcji i lepszymi wynikami finansowymi - zaznaczył Wojciech Wardacki, prezes Grupy Azoty.
Zgodnie z podpisanym porozumieniem, inwestycja będzie prowadzona w dwóch etapach. W pierwszym przygotowana zostanie dokumentacja, która określi szczegółowy zakres budowy. Kolejny etap obejmie wyłonienie wykonawcy i przeprowadzenie prac.
- To dla nas bardzo ważna inwestycja. Port w Policach jest czwartym co do wielkości portem w Polsce pod względem przeładunku. Rocznie odprawia prawie 2 mln ton towarów. Dzięki budowie nowego toru, po raz pierwszy port będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe. Będziemy mogli zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe z korzyścią dla całego regionu - ocenia prezes zarządu Morskiego Portu Police Andrzej Łuc.
Źródło: Grupa Azoty