Marzec jest miesiącem, który nieodłącznie kojarzy się z wiosną. Zieleń, rozkwit, odwilż - ogółem, budzenie się do życia - to swoiste wizytówki tej pory roku. Czy w przypadku przemysłu, a szczególnie branży tworzyw sztucznych, również możemy liczyć na wiosenne „roztopy” i optymistyczne ruszenie naprzód? Czas pokaże, bowiem wiele planów przedsiębiorstw skutecznie blokuje pandemia i obostrzenia z nią związane. Nie należy jednak popadać z tego powodu w marazm: jak długo obecna sytuacja będzie trwać (i czy nie ulegnie ona pogorszeniu), nie wie nikt. Dlatego też w miarę możliwości trzeba konsekwentnie realizować swoje założenia - małymi, średnimi czy dużymi krokami.
Oczywiście, do tego zawsze dobrze mieć inspirację. Na szczęście marzec, poza Dniem Kobiet i Pierwszym Dniem Wiosny, ma do zaoferowania także inne ciekawe święta, które mogą skutecznie wspomóc ludzką kreatywność. Na szczególną uwagę zasługują zwłaszcza dwa z nich, powiązane chociażby z sektorem tworzywowym oraz zagadnieniami takimi jak zrównoważony rozwój, właściwa gospodarka odpadami i recykling.
Dziś, 4 marca, obchodzony jest Światowy Dzień Inżynierii na rzecz Zrównoważonego Rozwoju. Po raz pierwszy odbył się on w 2020 r., zaś jego inicjatorką jest Światowa Federacja Organizacji Inżynierskich (WFEO). Dzień ten stanowi świetną okazję do dialogu z instytucjami rządowymi i przedstawicielami przemysłu, poruszenia kwestii jakości pracy inżynierów i potrzeb w zakresie inżynierii na całym świecie, a także opracowania strategii i praktyk wprowadzania rozwiązań technicznych wpisujących się w ideę zrównoważonego rozwoju. Jest to również szansa do aktywnego promowania tak kariery inżyniera, jak i założeń związanych z pojęciem sustainable development. W Polsce zeszłoroczne obchody Światowego Dnia Inżynierii zorganizowano na Politechnice Poznańskiej.
Dzięki linkom obecnym na stronie internetowej worldengineeringday.net można też dokładnie zapoznać się z 17 celami zrównoważonego rozwoju wg ONZ. Należą do nich m.in.: wyeliminowanie ubóstwa i głodu; zapewnienie dobrego zdrowia i samopoczucia, edukacji o odpowiedniej jakości, równości płci, dostępu do czystej wody; umożliwienie korzystania z czystej i taniej energii; stworzenie godnych warunków pracy i wzrostu ekonomicznego; zredukowanie nierówności społecznych; postawienie na przemysł, innowacyjność, infrastrukturę, zrównoważone miasta, odpowiedzialną konsumpcję i produkcję oraz działania na rzecz klimatu i życia na Ziemi.
Obchodzony 18 marca Światowy Dzień Recyklingu jest z kolei inicjatywą Bureau of International Recycling (BIR) oraz Global Recycling Foundation. Jego pierwsza edycja miała miejsce w 2018 r. Do głównych powodów ustanowienia tego dnia i zarazem celów wynikających z tego faktu należą: międzynarodowa promocja recyklingu, uświadamianie społeczności w zakresie ponownego wykorzystywania zasobów, zachęcanie do podejmowania aktywnych i długoterminowych działań związanych z odzyskiem materiałów, a także zmiana sposobu myślenia rządów, przedsiębiorców i jednostek, jeśli chodzi o postrzeganie recyklatów jako surowców. Inną istotną misją jest uświadomienie światowym liderom, jak ważne jest zagadnienie recyklingu oraz wypracowanie wspólnego stanowiska w jego sprawie, zwłaszcza w kontekście ekologii i właściwego zarządzania odpadami w skali globalnej.
Jak widać, okazje do realizacji pomysłów związanych chociażby z dbałością o środowisko w marcu są i przedstawiają się bardzo zachęcająco. Warto jednak pamiętać o tym, że obydwa wspomniane święta (zaliczane do grona świąt nietypowych) są przede wszystkim symbolem i mają w pewien sposób inspirować do działania. Nie sztuką jest bowiem pamiętać o recyklingu i głosić hasła promujące poprawną segregację śmieci 18 marca, organizować konferencje i wykłady na temat zrównoważonego rozwoju 4 marca, czy też podkreślać swój szacunek wobec kobiet 8 marca, a w pozostałe dni roku traktować te kwestie po macoszemu.
Nie ulega wątpliwości, że podobne okazje mogą stanowić dobrą trampolinę dla realizacji branżowych przedsięwzięć, dlatego opłaca się je wykorzystywać. Ważne jednak, by założone cele były przemyślane, jasno zdefiniowane i długofalowe, a osoby dążące do ich osiągnięcia cechowała kreatywność, konsekwencja oraz profesjonalizm. I odwaga, niezbędna w dzisiejszych dość niepewnych czasach, w razie konieczności pozwalająca na zrobienie „wiosennych porządków” w firmowych priorytetach - np. poprzez obranie nowego kierunku rozwoju. Nie od dziś wiadomo, że bez podejmowania radykalnych działań jest on praktycznie niemożliwy. A to na nim każdemu przedsiębiorcy powinno zależeć najbardziej.
Agata Mojcner