Współpraca ze sklepami
Zwracanie szklanych butelek do sklepów pozostaje wciąż wyzwaniem i obszarem do edukacji konsumentów, wymaga też zrozumienia ze strony sklepów. Część detalistów nie przyjmuje butelek bez okazania paragonu, co zniechęca kupujących. We wspomnianym badaniu TNS „Butelka zwrotna” 54 proc. osób deklarujących próbę zwrotu butelki do sklepu przyznała, że miała problemy z odzyskaniem kaucji za butelkę, w 14 proc. takie trudności miały miejsce prawie zawsze, a w 40 proc. często. Dlatego podczas kampanii Carlsberg Polska prowadził także akcje dla detalistów, którym towarzyszyło hasło „Zostań sklepem przyjaznym butelce zwrotnej!”. Z początkiem 2017 roku wyższą kaucję na butelkę zwrotną – wcześniej 35 groszy, teraz 50 groszy – wprowadziło trzech największych producentów piwa w Polsce, w tym Carlsberg. Ta zmiana powinna dodatkowo zachęcić konsumentów do częstszego oddawania butelek zwrotnych do sklepów.Dzięki prowadzonej edukacji nt. szklanej butelki zwrotnej, Carlsberg Polska odzyskuje z rynku nieco więcej butelek, które są ponownie wykorzystywane. Jest to oszczędność nie tylko finansowa, ale też dla środowiska - zwrócone butelki ograniczają konieczność produkcji nowych opakowań, co zmniejsza zużycie surowców takich jak: piasek, wapń, woda i energia elektryczna, a także zmniejsza ilość odpadów przemysłowych i ścieków. Zaangażowanie fanów na fanpage’u kampanii "Weź mnie w obroty" było bardzo duże. W ciągu ostatnich miesięcy liczba reakcji wyniosła ponad 11 tysięcy. Fani zostawili pod postami ponad 500 komentarzy i udostępnili blisko tysiąc razy przygotowane przez agencję Grandes Kochonos cytaty, infografiki, komiksy i ekofakty.
- Trzy lata kampanii "Weź mnie w obroty" pokazało, że jest jeszcze sporo do zrobienia w budowaniu nawyku odnoszenia butelek zwrotnych do sklepów. Nadzieję budzi fakt, że bardzo wielu konsumentów jest zainteresowanych i chcą zwracać butelki. Przeszkodą jest często konieczność zachowania i okazywania paragonu, wymagana w niektórych sklepach. Warto kontynuować edukację w tym zakresie, ale również motywować konsumentów wyższą kaucją - powiedziała Beata Ptaszyńska - Jedynak, dyrektor ds. komunikacji Carlsberg Polska.
- Fundacja Nasza Ziemia z przyjemnością zaangażowała się w kampanię "Weź mnie w obroty" i docenia wagę edukowania, propagowania i gospodarowania odpadami. Dzięki takim akcjom przyczyniamy się do tworzenia społeczeństwa bezodpadowego i realizujemy założenia gospodarki obiegu zamkniętego - ograniczamy odpady, poddajemy je recyclingowi i optymalnie wykorzystujemy opakowania. Cieszymy się też, że wzrosła kaucja na butelki zwrotne, bo to pokazuje, że ten rodzaj opakowania jest efektywny ekonomicznie i doceniony pod względem jego wartości i możliwości ponownego wykorzystania – podkreślił Sławomir Brzózek, prezes zarządu Fundacji Nasza Ziemia, partnera merytorycznego kampanii.
W ramach kampanii "Weź mnie w obroty" firma Carlsberg Polska współpracowała z agencją Task Force Consulting (2014-2015) oraz Grandes Kochonos Digital (2016).