Polacy nie chcą zwracać butelek od piwa

Polacy nie chcą zwracać butelek… Zaledwie 6 proc. konsumentów przy zakupie piwa zwraca uwagę na jego opakowanie. Tylko 14 proc. ma świadomość, że korzystanie ze szklanych butelek zwrotnych pomaga oszczędzać energię i surowce. Co ósma osoba, która kupiła napój w butelce zwrotnej, przyznaje, że nigdy nie próbowała jej zwrócić . Zachęcanie do oddawania do sklepów butelek zwrotnych, a przez to ochronę środowiska naturalnego, miał na celu Carlsberg Polska, realizując przez trzy lata kampanię społeczną "Weź mnie w obroty".

Dane z raportu, jaki TNS Polska przygotował na zlecenie Carlsberg Polska, posłużyły za punkt wyjścia dla kampanii "Weź mnie w obroty", zainicjowanej w 2014 r. we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia. Celem działań było zwiększanie świadomości ekologicznej konsumentów i zachęcanie ich do oddawania szklanych butelek zwrotnych do sklepów, co przekłada się na liczne korzyści dla środowiska naturalnego. Badania przeprowadzone na zlecenie Ministerstwa Środowiska rok później, w 2015 roku, potwierdziły, że 78 proc. Polaków uważa, że plan wprowadzenia kaucji za szklane i plastikowe butelki po napojach poprawiłaby stan środowiska. Jednocześnie 31 proc. respondentów przyznało, że miało problem z odzyskaniem obowiązującej już kaucji za szklaną butelkę w sklepie. Jako jeden z powodów konsumenci podawali konieczność okazania paragonu za zakupiony wcześniej produkt. To nadal duża bariera w promowaniu ekonawyku oddawania do sklepów butelek zwrotnych.

Dlaczego warto oddawać butelki zwrotne do sklepu

W Polsce krąży około 400 mln szklanych butelek. Ich wartość to ok. 150 mln złotych. Butelka zwrotna to jedno z najbardziej ekologicznych opakowań na rynku FMCG i obecnie wykorzystywana jest tylko w branży piwnej. Może zostać użyta dwadzieścia razy. Niestety, w Polsce butelki odbywają drogę między konsumentem a browarem tylko 8–12 razy. Liderami w tym obszarze są Dania, Holandia, Finlandia i Norwegia – ponad 70 proc. butelek jest tam ponownie napełnianych.

Wyzwania butelki zwrotnej

Innowacyjność kampanii „Weź mnie w obroty” polegała przede wszystkim na tym, że butelka zwrotna – jej bohaterka – nie była związana z żadną marką, i że przytrafiały się jej przygody typowe dla każdego młodego, pełnoletniego konsumenta. Z myślą o nim kampania była realizowana głównie w Internecie. Na jej potrzeby powstał fan page na Facebooku „Weź mnie w obroty” i strona internetowa www.wezmniewobroty.pl. Atrakcyjne treści - animowane filmy, komiksy autorstwa młodych artystów: Marty Zabłockiej, Dennisa Wojdy, Macieja Łazowskiego i Bereniki Kołomyckiej, a także infografiki, eko-cytaty i konkursy zwracały uwagę i budziły zainteresowanie. W spotach o butelce zwrotnej wziął udział Piotr Rogucki - aktor, muzyk i członek zespołu Coma, który był ambasadorem kampanii w 2014 r.

Carlsberg 1


Czytaj więcej:
Ekologia 711
Recykling 1098
Butelki 313

Stanisław G.
Stanisław G.
*.64.21.137

Wysłany: 2017-04-14 16:30:19

System powrotu butelki do producenta jest blokowany przez producenta który nie chce podpisać umowy z recyklerem. Kwestia skupu przez recyklera zależy czy ma on podpisaną umowę. Jeżeli nie to powstał problem, bo komu można przekazać butelki? Do huty? Zmielić i do betonu?

Slepe
Slepe
*.106.129.29

Wysłany: 2017-04-18 16:57:36

Wina leży też po stronie dużych marketów, które nie przyjmują zwrotnych butelek. A jak się pójdzie do innego sklepu to musimy mieć paragon oczywiście.

Anonymous
Anonymous
*.134.79.121

Wysłany: 2017-04-19 23:00:34

Sytuacja jest beznadziejna pod każdym kątem, dlatego wolę kupić Bronka w puszce i wywalić ja do odpadów segregowanych.

Tomasior
Tomasior
*.14.114.134

Wysłany: 2017-04-21 10:39:41

Problem polega na tym że jak kupisz kratę piwa na śląsku i pojedziesz nad morze np. na weekend. To musisz z tą pustą skrzynią i butlami wracać. Dlaczego?? otóż nie przyjmą ci tych butelek nad morzem, bo nie masz paragonu....... Sytuacja jest chora. Powinny powstać chociażby skupy butelek i tzw. opakowań zwrotnych tak jak to kiedyś było....

GECIK
GECIK
*.33.116.90

Wysłany: 2017-04-24 13:24:20

Problem leży po stronie sklepów ale równiez poducenci piwa nie zachęcają innych do zbierania. Wprowadzona kaucja nie rozwiązuje sprawy. Sama chętna byłabym skupywac butelki przy okazji prowadzonej przeze mnie działalności lecz nie ma z kim rozmawiać na ten temat. Druga sprawa to produkcja piwa w opakowaniach bezzwrotnych.

Piotr
Piotr
*.206.56.54

Wysłany: 2017-04-25 19:10:38

Mam 65 lat i z dawnych czasów jestem przyzwyczajony do zbierania butelek. Problemu jednak nie potrafi rozwiązać żadna ekipa rządząca. Pierwsza sprawa to paragony. Jadąc poza miejsce zamieszkania i przywożąc butelki ze sobą powinniśmy je wyrzucić bo nie mamy paragonu ze swojego sklepu. W Szwecji są automaty do puszek i nikt nie pyta o paragon.