Koncern BASF opracował i wprowadził do użytku tworzywo, które jest substytutem metali w samochodowych układach gorących chłodziw.
Od dwóch miesięcy do samochodów marki Volkswagen montowane są już obudowy termostatów formowane z tworzywa Ultramid A3WG6 HRX firmy BASF. Nowy poliamid, który jest już dostępny na skalę globalną został opracowany specjalnie do zastosowań wymagających dużej odporności na hydrolizę w połączeniu z odpowiednią wytrzymałością.
Obudowa modułu regulacji chłodziwa wykonana z nowego typu tworzywa, musi sprostać najtrudniejszym warunkom, mianowicie temperaturze sięgającej 130 st. C przy ciśnieniu na poziomie kilku barów. Musi przy tym wykazywać minimalny stopień zniekształceń, ponieważ obniżyłoby to skuteczność modułu.
Obudowa wykonana z tworzyw poliamidowych, w porównaniu do aluminiowych odpowiedników, gwarantuje korzyści w zakresie zmniejszonej masy i redukcji kosztów. W odróżnieniu od metalowych komponentów, elementy wykonane z tworzywa sztucznego nie muszą być poddawane obróbce końcowej, a uzyskanie wymaganej dokładności wymiarowej, szczególnie powierzchni uszczelniających, jest łatwiejsze do osiągnięcia.
Podpory, uchwyty, gniazda zaworów i inne elementy mogą zostać bez problemów zintegrowane z formowanym elementem. Ponadto bardzo ważnym czynnikiem jest wysoka jakość powierzchni, gdyż zapobiega ona uszkodzeniom wynikającym z przepływającego chłodziwa.
W ramach projektowania elementów formowanych z tworzywa, dużo uwagi poświęca się optymalnemu rozmieszczeniu otworów wtryskowych formy. Dzięki temu możliwe jest przesunięcie linii spoin o słabszej odporności w obszary obudowy wystawione na mniejsze obciążenia.
Poliamid zamiennikiem metalu w Volkswagenie
2012-04-23