Połączenie tworzywa i gumy przyniosło możliwość produkcji lepszych zderzaków wykorzystywanych w samochodach japońskiego koncernu Mazda.
Japońscy inżynierowie opracowali innowacyjne materiały polimerowe przeznaczone do produkcji zderzaków samochodowych. W skład budulca do zderzaków wszedł polipropylen i kauczuk. Razem obydwa komponenty utworzyły specjalną dwuwarstwową strukturę, z której wytwarzany jest końcowy produkt.
Główną zaletą nowych zderzaków jest ich „odchudzenie” w porównaniu z wcześniejszymi typami. Ważą 20 proc. mniej i dotyczy to zarówno tych z przodu pojazdów, jak i z tyłu pojazdu. Co ważne, zachowują jednak tę samą sztywność, co zderzaki z tradycyjnych materiałów.
Dwuwarstwowość materiałów przynosi jeszcze inne zalety. Oto bowiem warstwa zewnętrzna gwarantuje estetyczny wygląd i dobrą przyczepność farby, natomiast warstwa wewnętrzna zapewnia zderzakom sztywność oraz rozwinięte zdolności przy tłumieniu uderzeń.
Jeszcze jedną przewagą, która stała się udziałem producenta jest możliwość skracania czasu chłodzenia na etapie produkcji po zakończeniu procesu formowaniu. Za sprawą technologii CAE, czyli komputerowego wspomagania prac inżynierskich, udało się także zoptymalizowanie płynności materiału. W rezultacie czas formowania zderzaka zmniejszył się z minuty do pół minuty, co zmniejsza ilość energii zużytej w procesie produkcyjnym.
Produkowane w ten sposób zderzaki znalazły uznanie w samochodach z serii Mazda CX- 5 SUV, które w naszym kraju sprzedawane są od wiosny tego roku.