Rozmowa z Joostem D'Hooghe, wiceprezesem Nexeo Plastics.
Zanim zaczniemy właściwą rozmowę, chciałbym dać naszym czytelnikom możliwość poznania twojej osoby.
Do Nexeo Plastics trafiłem z firmy DSM Engineering Materials, globalnego producenta materiałów wspierających rozwiązania biznesowe w zakresie żywienia, higieny osobistej, zdrowia, medycyny, urządzeń mobilnych, łączności i zrównoważonego życia. Pełniłem tam funkcję wiceprezesa ds. linii biznesowych, w ramach której kierowałem globalnym zespołem w branży motoryzacyjnej, elektrycznej i przemysłowej oraz materiałów konsumenckich, napędzając wzrost przychodów i zaangażowanie pracowników.
Jednym z najważniejszych celów i moją ambicją jest tworzenie trwałych miejsc pracy w branży. Chcę wykorzystywać moją pozycję do łączenia klientów z podstawowymi zasobami branży, rozwijać kompetencje pracowników i przyciągać nowe talenty oraz łączyć osiąganie wyników z budowaniem organizacji, która wygrywa. Moje motto? Pracuj jak kapitan, baw się jak pirat.
Bardzo podoba mi się to motto. Powiedzmy teraz coś więcej o samej firmie Nexeo Plastics.
W tym roku Nexeo Plastics obchodzi swoje 50. urodziny. Wszystko zaczęło się w 1973 r., gdy powstała firma General Polymers i od samego początku nieustannie ewoluowała. W 1996 r. osiągnęliśmy pełny zasięg sprzedaży w regionie EMEA, a w 2012 r. rozszerzyliśmy nasz zasięg na Azję. Obecnie jesteśmy globalnym liderem w dystrybucji tworzyw, dostarczając je do naszych klientów pod jedną marką: Nexeo Plastics.
Jesteśmy firmą typu pure play, zajmującą się wyłącznie dystrybucją tworzyw sztucznych. Obsługujemy wiele rynków, zatrudniając ponad 700 osób i osiągając sprzedaż na poziomie około 2 mld dolarów w Ameryce Północnej, Europie i Chinach. Kluczowe segmenty, które obsługujemy, to opakowania, mobilność, E&E (elektryka i elektronika) oraz urządzenia.
Nasi inżynierowie ds. rozwoju aplikacji ściśle współpracują z naszymi klientami w celu znalezienia najbardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań, produktów oraz projektów.
Spróbujmy podsumować waszą obecność na rynku europejskim. Wydaje się, że stale wzmacniacie swój udział w tym regionie. W 2021 r. przejęliście Nevicolor S.p.A., włoską firmę dystrybucyjną. W tym roku rozszerzyliście partnerstwo z Teknor Apex.
Naszym celem jest osiągnięcie pozycji najbardziej odpowiedniego partnera dla naszych klientów i dostawców na całym świecie. Skala naszej działalności zdecydowanie nam w tym pomaga. Na przykład zainwestowaliśmy w stworzenie narzędzia MyNexeo, czego nie mogą zrobić mniejsze firmy. Ten portal zapewnia dostęp do prawie każdego rodzaju tworzyw termoplastycznych pochodzących od światowej klasy dostawców.
Nasi dostawcy również się konsolidują. Jesteśmy przekonani, że ten trend utrzyma się w nadchodzących latach. Ponieważ Włochy są największym europejskim rynkiem dystrybucji tworzyw sztucznych, wraz z przejęciem Nevicolor zdobyliśmy ponad 60 lat doświadczenia i reputacji na tym rynku. Nasza działalność jest tam zorientowana na usługi, w tym usługi laboratoryjne i recykling w obiegu zamkniętym.
Pytanie, od którego nie uciekniemy. Jakie konsekwencje miała pandemia COVID-19 dla działalności waszej firmy?
Musieliśmy szybko podejmować decyzje, gdy pojawił się COVID. Pandemia znacząco utrudniła nam podróże do klientów. Martwiliśmy się również o bezpieczeństwo naszych pracowników, więc postanowiliśmy zmienić sposób ich pracy. Przeszliśmy na model pracy zdalnej, wyposażając personel w niezbędne narzędzia cyfrowe.
Zintensyfikowaliśmy nasze działania dystrybucyjne, aby jak najbardziej zminimalizować straty. Po drodze nauczyliśmy się być elastyczni i dostosowani do dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Na przykład w Chinach blokada była dłuższa, co wpłynęło na naszą działalność w tym kraju. Niski popyt w tym regionie wpłynął również na rynek europejski, ponieważ ograniczył eksport wyrobów z Chin do Europy.
Z drugiej strony trzeba przyznać, że niektóre sektory nie tylko nie straciły a nawet wręcz skorzystały na pandemii; mam tu na myśli branżę opakowaniową czy medyczną.
Po pandemii przyszedł 24 lutego 2022 r. Konsekwencją toczącej się obecnie wojny są rosnące koszty energii, zwłaszcza w Europie. Jest to problem numer jeden. Drugim są zawirowania w łańcuchach dostaw i rosnące koszty frachtu. Jak radzicie sobie z tymi wyzwaniami?
Jest to wyzwanie przede wszystkim dla naszych klientów. Przykładowo, w niektórych krajach małe i średnie firmy płacą rachunki za energię z trzymiesięcznym wyprzedzeniem, aby zaoszczędzić na kosztach. Wiemy również, że ogólny popyt w Europie spadł. Widzimy, że obsługujemy tę samą liczbę klientów, z taką samą liczbą zamówień i przesyłek, ale z mniejszym wolumenem na transakcję. Ma to wpływ na naszą działalność, ponieważ jest mniej wydajna i droższa. Ponadto nasi dostawcy ponoszą wyższe koszty, co ma wpływ na łańcuch wartości.
Przejdźmy do kwestii, które z pewnością zainteresują naszych czytelników. Zacznijmy od obecności Nexeo Plastics na polskim rynku. Jak go oceniasz?
Polska jest kluczowym rynkiem dla Nexeo Plastics. Silnie zaznaczamy swoją obecność w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE), chociażby dzięki posiadaniu lokalnej siedziby w Warszawie. Zespół składa się z inżynierów do spraw rozwoju aplikacji oraz przedstawicieli obsługi klienta, którzy są bardzo doświadczeni i oferują podejście zorientowane na klienta zapewniające rzeczywistą wartość dzięki naszym najnowocześniejszym systemom i wysokiemu poziomowi wsparcia technicznego. Jeśli chodzi o ocenę rynku, widzimy że część produkcji z Azji przenosi się do Europy Środkowo-Wschodniej, w tym do Polski, szczególnie po wyzwaniach związanych z zakłóceniami łańcuchów dostaw w ostatnich latach.
Dobrym przykładem działalności Nexeo Plastics w Polsce jest współpraca z firmą Canpol. Czy możesz powiedzieć coś więcej na ten temat?
Canpol to fantastyczny partner. To lider marki, który produkuje wysokiej jakości produkty dla niemowląt. Wymagania dla tej branży są wysokie, a wartością dodaną jest to, że zapewniamy wiele rozwiązań, nie tylko w zakresie tworzyw sztucznych, ale także usług. Dobrym przykładem jest to, że oprócz dodatków antybakteryjnych współpracujemy z nimi, aby oferować zrównoważone rozwiązania.
Na koniec chciałbym poruszyć kwestie zrównoważonego rozwoju i wizerunku tworzyw sztucznych. Jaką rolę odgrywa Nexeo w tym obszarze?
Zrównoważony rozwój jest głównym filarem Nexeo Plastics. Jesteśmy liderem i reprezentujemy najbardziej zrównoważonych dostawców w branży. Wszystkie nasze magazyny w UE posiadają certyfikat ISCC+, jesteśmy również członkiem programu Operation Clean Sweep.
Obecnie pracujemy nad globalną akredytacją EcoVadis. Oferujemy szeroką gamę zrównoważonych rozwiązań: recykling mechaniczny, chemiczny i tworzywa sztuczne na bazie biomasy, by wymienić tylko kilka. Nasi pracownicy są również przeszkoleni, aby wspierać naszych klientów, znajdując odpowiednie innowacyjne rozwiązania w tej złożonej przestrzeni, która stale się rozwija.
Twoim zdaniem przyszłość branży to recykling, czy może np. biotworzywa?
Będzie to połączenie recyklingu, w tym zarówno mechanicznego jak i chemicznego oraz oczywiście biotworzyw.
Rozmawiał: Jacek Leszczyński