Producenci opakowań mają pod górkę. Winne rosnące koszty i regulacje prawne.

Producenci opakowań mają pod…

Polska branża opakowaniowa staje przed wieloma wyzwaniami, od rosnących kosztów surowców i energii po nowe wymogi prawne dotyczące zrównoważonego rozwoju. Z badania przeprowadzonego przez Keralla Research na zlecenie Bibby Financial Services wynika, że firmy muszą nie tylko zmagać się z rosnącymi cenami i konkurencją, ale także szukać nowych źródeł przychodów i dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się oczekiwań konsumentów.

Blisko połowa firm (45 proc.) wskazała w badaniu na wzrost cen. Branża opakowaniowa jest dość energochłonna, a ceny wielu surowców znacząco wzrosły podczas pandemii i po niej. Choć obecnie ceny się stabilizują, branża po raz pierwszy w historii doświadczyła spadku produkcji. Analitycy Santander Bank Polska szacują, że w ubiegłym roku produkcja opakowań spadła o około 6,6 proc. do 67 mld złotych, w tym produkcja opakowań z tworzyw sztucznych o 10 proc., a opakowań z papieru i tektury o 5-10 proc.

Nowe regulacje wymuszają inwestycje

Wysokie koszty prowadzenia działalności, w tym koszty pracy i transportu, stanowią problem dla 36 proc. badanych firm. Rosnąca konkurencja, wskazywana przez 34 proc. przedsiębiorców, wymusza walkę o klientów i zlecenia. 28 proc. firm mierzy się ze spadkami sprzedaży - wyzwaniem w tej sytuacji jest znalezienie nowych źródeł przychodów - a dla 22 proc. dostosowanie biznesu do regulacji prawnych, takich jak dyrektywa single-use plastic (SUP), Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta czy obowiązek raportowania wskaźników zrównoważonego rozwoju (ESG).

Wymogi regulacyjne mają ogromny wpływ zwłaszcza na rynek opakowań z tworzyw sztucznych. Dla wielu firm z branży oznaczają wprost konieczność przemodelowania linii produktów na bardziej ekologiczne alternatywy - także by sprostać oczekiwaniom konsumentów - a to wiąże się z dodatkowymi kosztami inwestycyjnymi i operacyjnymi.

Opóźnienia płatności i rosnące długi

Tymczasem, co piąta firma ma problemy z utrzymaniem płynności finansowej i obawia się bankructwa klientów. Co szósta zmaga się z opóźnieniami płatności.
- Branża opakowaniowa jest zróżnicowana i obejmuje producentów różnorodnych materiałów, w tym z tworzyw sztucznych, tektury, papieru, folii czy szkła. Każda z tych grup zmaga się z nieco innymi problemami, ale wspólnym mianownikiem jest potrzeba zapewnienia płynności finansowej, aby na bieżąco regulować zobowiązania, zaopatrywać się w surowce do produkcji, czy inwestować w nowe rozwiązania, by sprostać wyzwaniom rynku - zaznacza Ewa Gawrońska-Micuń, członkini zarządu Bibby Financial Services Polska.

image-processing20240726-9-331uzy

Bolączką brak kapitału

Marek Nałęcz Jawecki, prezes spółki Lakman produkującej opakowania z tektury, zauważa, że ceny surowców nie są już jego największym zmartwieniem.
- Problemem jest przede wszystkim brak stabilności umów z klientami, bo brak zamówień długoterminowych utrudnia inwestycje w sprzęt, w technologie, w modernizacje. W naszej firmie rozwiązaniem jest współpraca z Bibby Financial Services. Faktoring zapewnia nam środki na realizację zamówień i niezbędne inwestycje - mówi Nałęcz Jawecki.

Ochrona przed niewypłacalnością

Zalet faktoringu jest jednak więcej. Instrumenty takie jak faktoring bez regresu mogą zapewnić nie tylko płynność finansową, ale również ochronę przed ryzykiem niewypłacalności odbiorców. Elementem oferty faktoringowej może być także weryfikacja kondycji finansowej i historii płatniczej potencjalnych odbiorców. Przed rozpoczęciem współpracy z nowym kontrahentem, faktor przeprowadza szczegółową analizę, dzięki której przedsiębiorcy mogą zminimalizować ryzyko związane z niewypłacalnością partnerów handlowych. Taka weryfikacja stanowi nieocenioną wartość, szczególnie przy ekspansji na nowe rynki i poszukiwaniu nowych klientów.

Uwolnij kapitał

Faktoring to sposób na szybkie odzyskanie środków zamrożonych w fakturach. W branży opakowaniowej taki kapitał ma aż 76 proc. firm, a średnia wartość zamrożonych kwot to 55 tys. zł. Warto je uwolnić, by utrzymać stabilność finansową i sprostać nadchodzącym wyzwaniom.

Z pełnym raportem „Branża opakowań na rozdrożu: analiza aktualnych wyzwań i przyszłych kierunków rozwoju” można zapoznać się na stronie Bibby Financial Services Polska.