
- Pod względem operacyjnym zeszły rok w Plast-Boxie należy uznać za udany - mówi Grzegorz Pawlak, prezes zarządu Plast-Box SA. - Po raz kolejny bowiem zwiększyliśmy zysk na podstawowej działalności. Duży w tym udział miała nasza słupska spółka obsługująca klientów w Polsce oraz Unii Europejskiej, która w 2014 roku zwiększyła sprzedaż na obu tych rynkach. Na poziom skonsolidowanego zysku netto przełożył się jednak wzrost kosztów finansowych związany z naliczeniem ujemnych różnic kursowych. Choć na bieżąco wdrażaliśmy w spółce na Ukrainie rozwiązania mające na celu ograniczanie wpływu osłabienia hrywny na jej działalność, to wypracowany tam zysk operacyjny w wysokości 29,4 mln hrywien nie pozwolił pokryć w całości strat wynikających z różnic kursowych. Na koniec roku ich wartość wyniosła bowiem 33,1 mln hrywien. Niemniej jednak oczekujemy, że na wyniki ukraińskiej spółki w kolejnych okresach pozytywny wpływ będzie mieć rozszerzenie dotychczasowych działań o nowe rozwiązania z zakresu finansów.
Plast-Box dostarcza swoje produkty do klientów w 30 krajach Europy. W 2014 roku eksport do państw Unii Europejskiej wzrósł o 17 proc. r/r, osiągając wartość 44,90 mln zł. Natomiast w związku z sytuacją polityczno-gospodarczą na Ukrainie zmniejszyła się sprzedaż w kierunku wschodnim – o 25 proc. r/r do 44,94 mln zł. W efekcie udział eksportu w skonsolidowanych przychodach wyniósł 62 proc. Jednocześnie Plast-Box zwiększył w 2014 roku sprzedaż na rynek krajowy o 16 proc. r/r do poziomu 55,66 mln zł, generując w ten sposób 38 proc. obrotów grupy.
Główną pozycję w asortymencie Plast-Boxu w 2014 roku zajmowały pojemniki typu wiaderko z pokrywką, których sprzedaż wyniosła 110,54 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 4 proc. w porównaniu z 2013. Sprzedaż skrzyń w tym okresie zwiększyła się natomiast o 11 proc. r/r do poziomu 13,79 mln zł, zaś produktów użytkowych o 2 proc. do poziomu 14,10 mln zł.
- W minionym roku wdrożyliśmy w Plast-Boxie nową technologię skierowaną do kluczowych dla nas branż - spożywczej oraz chemicznej, i w efekcie poszerzyliśmy nasz asortyment - mówi Pawlak. - To z kolei pozytywnie przełożyło się na współpracę z firmami działającymi w tych sektorach. Rozwój oferty jednak nie byłby możliwy, gdyby nie szeroko zakrojone inwestycje w park maszynowy czy gniazda produkcyjne, jakie zrealizowaliśmy w ostatnich latach w naszych fabrykach. To dzięki nim dziś możemy skutecznie konkurować z najlepszymi firmami w Europie. Również w tym roku będziemy pracować nad wdrożeniem nowych produktów. Nasze plany zakładają też coraz bardziej efektywne wykorzystanie potencjału produkcyjnego i zwiększanie sprzedaży, zarówno w Polsce, jak i za granicą poprzez proaktywne działania rynkowe. Ponadto równolegle będziemy pracować nad strategią rozwoju spółki na kolejne lata.