W Polsce produkuje się ok. 6 mln ton opakowań rocznie. Udział tego sektora w całym przetwórstwie przemysłowym sięga 3,4 proc. i jest niemal dwukrotnie wyższy niż średnia dla UE. Można powiedzieć, że produkcja opakowań stała się jedną z polskich specjalności.
Branża opakowaniowa daje w Polsce zatrudnienie zbliżone do tego jakie generuje przetwórstwo mięsa, a znacznie większe niż w przypadku np. produkcji samochodów czy AGD. Jak wskazuje raport "Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów" autorstwa Santander Bank Polska oraz Spot Data, mimo wielu wyzwań sektor ma pozytywne perspektywy rozwoju i jego przychody powinny w najbliższych latach rosnąć w średnim tempie 6,8 proc. r/r.
Jednak w najbliższym czasie branża opakowań, a w szczególności segment przemysłu opakowań z tworzyw sztucznych musi zmierzyć się z wyzwaniami jakie wynikają regulacji, zmian w strukturach gospodarek i stylu życia, czy rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Szczególną uwagę na te aspekty zwracają dziś producenci opakowań z tworzyw sztucznych, których produkty skierowane są do takich branż jak produkcja żywności, kosmetyków i leków.
Autorzy raportu "Rewolucja opakowań" przewidują, iż wdrożenie podjętych już decyzji wymagać będzie dodatkowych nakładów inwestycyjnych w granicach ok. 20-25 mld zł w najbliższych 4-5 latach. Według Kingi Sieradzon, dyrektor generalnej Tetra Pak, tylko z tytułu realizacji dyrektywy SUP (Single Use Plastics), która dotyczy zakazu produkcji plastikowych wyrobów jednorazowego użytku, nakłady związane z wprowadzaniem papierowych słomek, zastępujących słomki z tworzyw sztucznych oraz nakrętek mocowanych do opakowań, wyniosą w latach 2019-2021, 80 mln euro.
Producenci i dystrybutorzy opakowań z tworzyw sztucznych w atmosferze "klimatu" wywołanego hasłem "śmierć plastikom" sygnalizują znaczące spadki zamówień (w granicach 30-45%). Co to oznacza dla firmy, nie trzeba wyjaśniać.
Nie negując potrzeby pewnej rewolucji w ograniczaniu obecności na rynku opakowań z tworzyw sztucznych z surowców kopalnych (ropa, gaz), należy uwzględnić realne możliwości wprowadzenia tych zmian. Chodzi o to, aby mówiąc kolokwialnie "nie wylać dziecka wraz z kąpielą".
Omówieniu tych problemów i określeniu warunków zapewniających w miarę racjonalne metody transformacji czekającej przemysł opakowań , poświęcone będzie w trakcie targów opakowań seminarium "Warsaw Pack Forum Przedsiębiorców Branży Opakowań - Przemysł opakowań w obliczu nowych wyzwań". Forum odbędzie się w dniu 4 marca 2020, to jest podczas drugiego dnia tegorocznej edycji targów Warsaw Pack.
W pierwszej części Forum, autorzy raportu "Rewolucja opakowań" zaprezentują główne wyzwania stojące przed branżą opakowań. Tym wyzwaniom poświęcone będzie wystąpienie Kamila Mikołajczyka, dyrektora ds. sektora produkcji przemysłowej Departamentu Sektorów Strategicznych Santander Bank Polska na temat: "Polscy producenci opakowań wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów". Z kolei Maciej Skarul, dyrektor Sektora Transakcji Kapitałowych z Departamentu Bankowości Inwestycyjnej omówi procesy konsolidacyjne w branży opakowań w następstwie wdrażanych zmian. Zaś Piotr Bielski, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych omówi perspektywy wzrostu gospodarczego, inflacji i rynku pracy.
Trzeba bowiem pamiętać, iż podejmowane przez przemysł (przedsiębiorców) działania będą realizowane w szczególnie trudnych warunkach, spowodowanych znaczącym wzrostem kosztów pracy, energii, surowców i innych wynikających z faktu spowolnienia tempa rozwoju gospodarczego oraz opłat środowiskowych.
Druga część Forum będzie poświęcona wymianie doświadczeń o sposobach dostosowywania się przemysłu (producentów) opakowań do wymagań legislacyjnych i preferencji konsumentów.
Ważnymi będą wnioski i propozycje na temat zapewnienia warunków do optymalnego z punktu widzenia kosztów - wdrażania procesów transformacyjnych.
Jak informują organizatorzy, uczestnictwo w Forum jest nieodpłatne. Osoby zainteresowane udziałem w konferencji proszone są o zgłaszanie uczestnictwa (mail o treści: zgłaszam udział w Forum Przedsiębiorców) na adres: Polska Izba Opakowań, e-mail: biuro@pio.org.pl; info@pio.org.pl do 15 lutego br.
Po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia Biuro Izby poinformuje o sposobie i formie rejestracji, upoważniającej do wejścia na teren targów Warsaw Pack oraz prześle szczegółowy program Forum.
Dodatkowych informacji udzielają pracownicy biura Polskiej Izby Opakowań: Wacław Wasiak - tel. 22 651 83 94, 603 648 492 oraz Beata Pyś-Skrońska, e-mail: biuro@pio.org.pl; Marzenna Kobylarz - info@pio.org.pl