Na pierwszej linii ochrony
Pas przedni auta powinien być zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie tłumił uderzenia i nie ulegał rozbiciu na wiele elementów. Użyte do jego budowy komponenty mają być trwałe, ale też odporne na odkształcenia. Ze statystyk wynika, że najwięcej kolizji drogowych odbywa się z udziałem pieszych i w tych zdarzeniach istotną rolę odgrywają między innymi dobrze skonstruowane zderzaki samochodowe. Materiałem, który doskonale sprawdza się w roli wypełnienia tego typu elementów, okazał się spieniony polipropylen. Jest on lekki, łatwo formowalny i daje swobodę projektowania różnych kształtów, a przy tym doskonale tłumi uderzenia. Poddany obciążeniom mechanicznym nie rozpada się na części i w 100% powraca do początkowego kształtu.
Z tego powodu materiał ten używany jest również do produkcji wypełnień zagłówków samochodowych, z powodzeniem zastępując do tej pory stosowane rdzenie plastikowe. Lekka i miękka konstrukcja bardzo dobrze absorbuje energię uderzeń, chroniąc głowę oraz szyjny odcinek kręgosłupa, a przy tym zapewnia wysoki komfort użytkowania. Spieniony polipropylen znajduje zastosowanie także przy produkcji paneli drzwiowych, które pozwalają zredukować siłę uderzeń bocznych.
Inną częścią samochodową, w której coraz częściej stosuje się nowoczesne kształtki ze spienionego polipropylenu, są footresty umiejscowione na podłodze samochodu w miejscach, gdzie spoczywają stopy kierowcy i pasażerów. W największej mierze odpowiadają za komfort użytkowania, jednak częściowo także chronią nogi pasażerów. Biorąc pod uwagę fakt, że kształtki ze spienionego polipropylenu są łatwe i ekonomiczne w formowaniu, najprawdopodobniej będą znajdowały coraz szersze zastosowanie zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdów.
Element zderzaka wykonany z EPP. Fot.: Knauf Industries