Głównym eksporterem maszyn do Rosji są firmy z Niemiec, które w 2012 roku dostarczyły maszyny o wartości 205,8 mln euro. To oznacza, iż producenci zza Odry posiadają w zakresie maszyn do przetwórstwa tworzyw 32,2 proc. rynku rosyjskiego. Sprzedaż niemieckich maszyn wciąż jednak była w poprzednim roku niższa niż w przedkryzysowym roku 2007, kiedy wyniosła 242,1 mln euro.
Najniższą w ostatnich latach wartość sprzedaży na rynek rosyjski niemieccy producenci zanotowali w 2010 roku, kiedy wyniosła 124,2 mln euro. Od tego czasu jednak zauważalny jest szybki wzrost. W ciągu trzech kwartałów br. sprzedaż niemieckich maszyn wyniosła 179,7 mln euro i była o 22,1 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Na dalszych miejscach pod względem wartości sprzedaży na rynek rosyjski plasują się firmy włoskie (sprzedaż 99 mln euro, tj.15,5 proc. udziału w rynku) i chińskie (sprzedaż 88,7 mln euro, czyli 13,9 proc. udziału w rynku).
Warto zwrócić uwagę na skokowy wzrost sprzedaży maszyn ze Stanów Zjednoczonych - w 2011 roku sprzedaż wyniosła 6,6 mln euro, zaś w roku 2012 - 21,5 mln euro, co oznacza wzrost aż o 224,6 proc. Duży wzrost sprzedaży - o 74,1 proc. - odnotowały też firmy francuskie, które w 2012 roku sprzedały do Rosji maszyny dla przetwórców o wartości 18,8 mln euro.
Spośród liczących się eksporterów jedynie firmy austriackie odnotowały w 2012 roku spadek sprzedaży w porównaniu z rokiem 2011. Wartość sprzedaży wyniosła w ub.r. 13,7 mln euro i była o 28,6 proc. niższa niż w roku 2011.
Źródło: VDMA