Sięgając wstecz, jakie wydarzenia w historii firmy Geiss może Pan zaliczyć do najważniejszych?
Moim zdaniem najważniejszy był rok 1994 kiedy zbudowaliśmy w pełni zautomatyzowaną ramę dociskową i system płyt z regulowanym oknem oraz wprowadziliśmy sterowanie S7 i grzałki halogenowe. Wówczas uzmysłowiliśmy sobie również, że staliśmy się ogólnoświatowym liderem technologii termoformowania.
Firma Geiss konsekwentnie rozwijała technologię termoformowania. Co można zaliczyć do jej największych osiągnięć na tym polu?
Naszym największym sukcesem było i nadal jest wprowadzenie parametrycznego systemu projektowania maszyn. Jest to program stworzony przez nas, który pozwala na automatyczne wygenerowanie projektu maszyny, włącznie z rysunkami wykonawczymi oraz programami dla centrum obróbkowego i robota spawalniczego. Dzięki temu klient uzyskuje maszynę dobraną dokładnie dla jego aplikacji nie jako prototyp lecz automatycznie zaprojektowany, bezbłędny wariant.
Jaka jest w tej chwili i jak zmieniała się przez lata pozycja firmy na niemieckim rynku?
W technologii termoformowania z jedną stacją jesteśmy ogólnoświatowym liderem. Nasze sukcesy widoczne są w liczbie wyprodukowanych dla naszych klientów maszyn: w zeszłym roku dostarczyliśmy 75 maszyn do termoformowania o wartości 22 mln euro. Dawniej firma Geiss była niewielkim, lokalnym dostawcą. Zawsze jednak byliśmy znani z innowacyjnych rozwiązań.
Motto firmy to „One step ahead”. Co kryje się za tym hasłem?
Historia firmy Geiss pokazuje, że przez ponad 40 lat naszego rozwoju w zakresie technologii termoformowania zawsze jesteśmy o jeden krok przed naszą konkurencją. Wiele naszych rozwiązań zostało skopiowanych ale my nigdy nie kopiowaliśmy idei innych producentów.
Firma Geiss zajmuje się produkcją maszyn do termoformowania, a także produkcją frezarek CNC przeznaczonych do obróbki wyrobów po termoformowaniu. Działanie w którym z tych obszarów jest trudniejsze?
Maszyny CNC wymagają stosowania zupełnie innych rozwiązań oraz zupełnie innego „know how”. Nie dostrzegamy jednak tego, aby jedna technologia była trudniejsza od drugiej. Jednakże wydaje nam się, że nasi klienci potrzebują większego wsparcia oraz zwiększania umiejętności w zakresie CNC niż termoformowania.
Jakie są w tej chwili największe wyzwania w sektorze termoformowania, w którym firma operuje. Zarówno chodzi o wymogi technologiczne jak i oczekiwania ze strony Państwa odbiorców?
Największym wyzwaniem dla naszych klientów jest obecnie wprowadzenie technologii formowania złożonego oraz dwupłytowego. Obie technologie są nowe, jednakże można sobie z nimi poradzić stosując nowoczesne wyposażenie.
Firma za sprawą KMP Plastics jest obecna także w Polsce. Jak ważny jest polski rynek dla firmy Geiss?
Polska jest jednym z państw sąsiadujących z nami, a wszyscy nasi sąsiedzi są bardzo ważni dla nas. Niestety wcześniej nie udało nam się znaleźć przedstawiciela, który spełniałby nasze wymagania.
Rozmowa z Manfredem Geissem, Dyrektorem Zarządzającym firmy Geiss AG
2009-08-27