
W najlepiej rozwiniętych państwach daje się zauważać w ostatnim czasie trend, polegający na tym, że konsumenci coraz częściej zaczynają sięgać po tzw. zdrową żywność. Dla przykładu rezygnują z wyrobów z wieprzowiny na rzecz drobiu. To z kolei oznacza, że w błyskawicznym tempie rozwija się rynek produktów przeznaczonych do sprzedaży samoobsługowej. W ślad za tym, muszą podążać nowinki opakowaniowe. Kiedy bowiem dochodzi do sytuacji, że klient ma ułamki sekund na podjęcie decyzji, po który produkt sięgnie, wówczas opakowanie staje się najważniejszym „rzecznikiem” każdego towaru i to ono w dużej mierze wpływa na decyzję konsumenta. Oczywiście branża spożywcza cały czas sięga po coraz to nowsze możliwości zastosowania innowacyjnych opakowań do przetworów mięsnych. Innowacje te w równym stopniu dotyczą zarówno samych materiałów opakowaniowych, jak również maszyn pakujących oraz designu opakowań i komunikacji z klientem.
W tym kontekście warte uwagi są więc liczne innowacje w odniesieniu do opakowań (kształt, rozmiar) porcji indywidualnych, a także nowe sposoby prezentacji produktów i opakowań.
Zdaniem fachowców największa przyszłość w branży spożywczej stoi w tej chwili głównie przed markami produktów premium oraz zakładami, które zbudują efekt synergii pomiędzy wyrobami delikatesowymi i daniami gotowymi. Wedle przeprowadzonych badań rynkowych daje się już zauważyć trend, w którym rynek produktów zapakowanych w zakładzie i przeznaczonych do sprzedaży samoobsługowej rozwija się szybko, dzięki czemu produkty te są dostępne w supermarketach.
W większości sklepów samoobsługowych dominować zaczyna tendencja wykorzystywania worków barierowych oraz worków do obróbki termicznej. Opakowaniami dość często stosowanymi są opakowania próżniowe oraz pojemniki wielokrotnego użytku. Najnowszych opakowania coraz częściej powstają w oparciu o technologię przepłukiwania tlenem, folie rolowe oraz materiały przypominające pergamin. Łączą w sobie systemy łatwego otwierania i powtórnego zamykania.
Jeśli chodzi zaś o oczekiwania dużych sieci sklepowych, głownie supermarketów w stosunku do opakowań, to dominuje głównie chęć ciągłego ich zmniejszania. Dla przykładu tylko w tym roku sieć Tesco zmniejszyła wagę swoich opakowań o 5 proc, a w ciągu kolejnych pięciu lat planuje redukcję o następne 25 proc.