Smary do silników elektrycznych mogą być produkowane z wykorzystaniem mineralnego lub syntetycznego oleju bazowego. Większość olejów mineralnych zapewnia wystarczającą ochronę większości łożysk silników elektrycznych. Jednak bardziej zaawansowane syntetyczne oleje bazowe mogą okazać się niezbędne wszędzie tam, gdzie silniki elektryczne są narażone na działanie skrajnych temperatur lub gdzie wymagane są dłuższe okresy pomiędzy przeglądami serwisowymi.
Zagęszczacz w smarze syntetycznym działa jak nośnik i zabezpiecza przed wyciekami. Niektóre z powszechnie używanych zagęszczaczy zawierają mydła metaliczne, które w swoim składzie posiadają wapń, lit, sód, glin lub bar i złożone mydła metaliczne, takie jak kompleks litowy.
Zagęszczacze polimocznikowe coraz częściej są używane do ochrony łożysk w silnikach elektrycznych oraz są istotnym składnikiem serii smarów Mobil Polyrex EM, które zostały opracowane z myślą o ochronie łożysk silników elektrycznych i zachowaniu swoich właściwości podczas pracy w wysokich temperaturach i przy wysokich prędkościach silnika.
Opracowany przez ExxonMobil zagęszczacz polimocznikowy zapewnia skuteczną ochronę łożysk podczas pracy w bardzo wysokich temperaturach. Seria smarów Mobil Polyrex EM może pracować w zakresie temperatur od -20 do 160 st. C. Pomaga zwiększyć skuteczność ochrony sprzętu, wydłużyć okresy pomiędzy wymianami środka smarnego oraz ograniczyć koszty serwisowe.
Jednym z przykładów przewagi nowoczesnych smarów nad produktami konwencjonalnymi są testy serii Mobil Polyrex EM w tureckiej rafinerii ropy naftowej. Po ich zakończeniu, rafineria zanotowała istotną poprawę swojego funkcjonowania, w tym zwiększoną trwałość łożysk oraz spadek kosztów operacyjnych i serwisowych.
Wcześniej firma używała do smarowania łożysk w silnikach elektrycznych i wentylatorach na wydziałach technologicznych w rafinerii, konwencjonalnego smaru z dodatkami typu EP na maksymalne naciski. Jednak bardzo wysokie temperatury powodowały awarie łożysk, co prowadziło do długich i nieplanowych przestojów. Chcąc rozwiązać problem, firma stosowała większą ilość smaru. Jednak efektem tej decyzji był wzrost kosztów i możliwość wystąpienia nowych problemów związanych z nadmiernym smarowaniem.
Zgodnie z rekomendacjami specjalistów ds. technicznych ExxonMobil, firma zmieniła dotychczas stosowany środek smarny na Mobil Polyrex EM. Dzięki odporności smaru ExxonMobil na utlenianie, wibracje łożyska zostały znacznie ograniczone. Spółka zaobserwowała 43 proc. zmniejszenie wymiany łożysk, co w skali roku oznacza oszczędności na poziomie 252 tys. dol. Co więcej, straty w produkcji i koszty pracy związane z wymianą łożysk zostały znacznie ograniczone. Firma zmniejszyła także ilość nieplanowych przestojów.
Zrozumienie zasad jakimi należy kierować się przy wyborze smarów do silników elektrycznych może mieć istotny wpływ na produktywność i poprawić pozycję firmy na wysoko konkurencyjnym rynku. W czasach gdy firmy szukają sposobów na ograniczenie kosztów i poprawę produktywności, na znaczeniu zyskuje właściwa eksploatacja maszyn i urządzeń. Jednym z jej elementów jest wybór odpowiedniego smaru oraz współpraca ze sprawdzonym i doświadczonym dostawcą środków smarnych, który posiada wiedzę techniczną i może pomóc firmie wybrać optymalny produkt smarny.