Przed wejściem na giełdę "Zakłady Azotowe w Tarnowie Mościcach SA" wprowadzają nowoczesną jednolitą identyfikację wizualną firmy i nową nazwę handlową: "AZOTY Tarnów".
W r. 2007 r. w związku z planowanym debiutem giełdowym spółka analizowała możliwość wprowadzenia nowej nazwy firmy - dostosowanej do wymagań globalnego rynku chemicznego. Jest to związane z tym, że ponad 60 proc. sprzedaży tarnowskiej firmy stanowi eksport). Kilkunastosylabową, trudną do zapamiętania nazwę miała zastąpić nowa marka.
- Zmiana bandery na globalną, najlepiej anglojęzyczną markę jakiej dokonuje wiele polskich przedsiębiorstw nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Pod koniec ub. r. dokonaliśmy szczegółowej analizy i przyjęliśmy zupełnie inny kierunek poszukiwań - mówi Jerzy Jurczyński, rzecznik prasowy Azotów. - Spółka oprócz oficjalnej - długiej i skomplikowanej - nazwy nie posiadała wyrazistej nazwy handlowej i nowoczesnego systemu identyfikacji wizualnej. Postanowiliśmy więc niejako dozbroić Zakłady o te elementy, bez których trudno być skutecznym na dzisiejszym rynku.
Prace nad nowym systemem identyfikacji powierzono zespołowi powołanemu przez departament marketingu strategicznego i public relations tarnowskiej firmy. Pierwszym etapem było opracowanie nazwy skróconej, która wykorzystuje dotychczasowe skojarzenia i znajomość marki.
- Nie zawsze radykalne zmiany muszą być rewolucją. Życie i rynkowa praktyka same podpowiedziały nam kierunek tych poszukiwań. Zazwyczaj zarówno sami o sobie jak też inni o nas mówią "Azoty Tarnów" lub "Tarnowskie Azoty". W publikacjach prasowych i korespondencji stosowany jest powszechnie zapis "ZAT" - kontynuuje, kierujący zespołem Jerzy Jurczyński.
Ostatecznie zdefiniowano brzmienie nazwy skróconej spółki: "AZOTY Tarnów".
- Na rynku krajowym trudno o bardziej jednoznaczną i znaną definicje naszej firmy. Dla partnerów zagranicznych słowo "azoty" jest nazwą własną, nie oznacza żadnego związku chemicznego - kontynuuje rzecznik Jurczyński.
Wraz z wprowadzeniem nazwy skróconej Azoty Tranów będą stosować nowy logotyp oparty na nowoczesnym liternictwie, dynamicznej kompozycji zawierającej unowocześniony symbol jaskółki.
- Dotychczasowy logotyp odwoływał się do tradycji i historii, był wzorowany na liternictwie lat 20-tych ubiegłego wieku. Nie odwracamy się od tradycji, ale na rynku musimy podkreślać inne fakty: nowoczesność i innowacyjność. Powinniśmy być dumni, że na początku XXI wieku Azoty to firma nowoczesna i dynamicznie rozwijająca się - tłumaczy rzecznik firmy.
Bez zmian pozostaje oficjalna nazwa przedsiębiorstwa "Zakłady Azotowe w Tarnowie - Mościcach SA" - odnosząca się do tradycji regionu i postaci założyciela fabryki, Ignacego Mościckiego.
W styczniu tego roku nowy skrót i logotyp został zatwierdzony przez zarząd spółki.
W tej chwili trwa natomiast opracowywanie - po raz pierwszy w historii firmy - tzw. brand booku czyli "regulaminu", określającego kolorystykę i zasady konsekwentnego stosowania nowego znaku we wszystkich działaniach firmy: od reklam po naszywki na ubiorach.
- Opracowanie nowego znaku nie oznacza uruchomienia nagle ogromnych kosztów na zmianę wizualizacji. Celowo wprowadzamy zmiany w okresie, kiedy będziemy przygotowywać materiały reklamowe, targowe i identyfikacyjne na 2008 rok. Teraz najważniejsza jest tylko konsekwencja - kończy Jerzy Jurczyński.