Celem rozpoczętej w marcu akcji edukacyjnej "Karton, naturalnie!" jest promocja zalet kartoników do żywności płynnej. Kampanię zorganizowaną przez Fundację ProKarton wspierają między innymi ambasadorka Magdalena Stużyńska oraz Sławomir Brzózek, prezes Fundacji Nasza Ziemia.
Jak wskazuje fundacja ProKarton, blisko 95% konsumentów korzysta z opakowań kartonowych. Kartony do płynnej żywności to podstawowe opakowania dla mleka i jego pochodnych oraz dla soków i różnego rodzaju napojów. Jednocześnie ponad 2/3 badanych nie wie, że można w nie zapakować także cukier, kukurydzę czy groszek, a połowa z nich (51%) nie potrafi odpowiedzieć, do którego pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów należy wrzucić zużyty kartonik po mleku czy sokach lub w ogóle tego nie robi. Dlatego też Fundacja ProKarton, założona przez trzech największych producentów opakowań do żywności płynnej, tj. Tetra Pak, SIG Combibloc i Elopak, zainicjowała kampanię "Karton, naturalnie!". W ramach prowadzonych działań organizatorzy będą przypominać Polakom zalety opakowań na mleko, soki i inne produkty - wygodę, bezpieczeństwo i ekologię.
Inicjatorzy akcji wskazują, że jedną z głównych zalet opakowań kartonowych jest wielość kształtów oraz różne pojemności, dzięki czemu są opakowaniem funkcjonalnym, dostosowanym do indywidualnych potrzeb konsumenta. Ponadto, żywność opakowana w kartoniki zachowuje swoje wartości odżywcze i walory smakowe. Bezpieczeństwo żywości zapewniają trzy warstwy ochronne: papier chroniący przed światłem i nadający opakowaniu kształt i trwałość, polietylen chroniący produkt przed wpływem czynników zewnętrznych oraz - w przypadku opakowań aseptycznych - cienka folia aluminiowa, chroniąca przed działaniem tlenu i stanowiąca dodatkową ochronę przed światłem. Wszystkie warstwy opakowania tworzą razem doskonałą barierę zabezpieczającą produkt przed mikroorganizmami, co stanowi najlepszą gwarancję bezpieczeństwa dla konsumentów.
- Jak pokazuje badanie przeprowadzone na zlecenie Fundacji ProKarton, kartony do żywności płynnej są pozytywnie odbierane przez konsumentów, którzy postrzegają je jako opakowania przyjazne dla środowiska - mówi Sławomir Brzózek, ekspert kampanii i prezes Fundacji Nasza Ziemia. Godnym podkreślenia jest fakt, że kartoniki produkowane są w ponad 75% z surowca odnawialnego, jakim jest drewno. Niepokoi jednak liczba osób, które nie wiedzą, że zużyty kartonik po mleku czy sokach należy wrzucić do pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów lub w ogóle tego nie robią. 12% mieszkańców Polski nie segreguje kartoników, a 75% potrzebuje dodatkowej informacji, gdzie je wrzucać. Edukacja jest więc potrzebna i sądzę, że kampania Fundacji ProKarton może w niej odegrać znaczącą rolę.
W kolejnych tygodniach kampanii wystartuje na Facebooku profil maskotki i kampania informacyjna w Internecie. Na wiosnę zaplanowano spotkanie rodzinne w Warszawie.