
Jak wskazuje fundacja ProKarton, blisko 95% konsumentów korzysta z opakowań kartonowych. Kartony do płynnej żywności to podstawowe opakowania dla mleka i jego pochodnych oraz dla soków i różnego rodzaju napojów. Jednocześnie ponad 2/3 badanych nie wie, że można w nie zapakować także cukier, kukurydzę czy groszek, a połowa z nich (51%) nie potrafi odpowiedzieć, do którego pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów należy wrzucić zużyty kartonik po mleku czy sokach lub w ogóle tego nie robi. Dlatego też Fundacja ProKarton, założona przez trzech największych producentów opakowań do żywności płynnej, tj. Tetra Pak, SIG Combibloc i Elopak, zainicjowała kampanię "Karton, naturalnie!". W ramach prowadzonych działań organizatorzy będą przypominać Polakom zalety opakowań na mleko, soki i inne produkty - wygodę, bezpieczeństwo i ekologię.
Inicjatorzy akcji wskazują, że jedną z głównych zalet opakowań kartonowych jest wielość kształtów oraz różne pojemności, dzięki czemu są opakowaniem funkcjonalnym, dostosowanym do indywidualnych potrzeb konsumenta. Ponadto, żywność opakowana w kartoniki zachowuje swoje wartości odżywcze i walory smakowe. Bezpieczeństwo żywości zapewniają trzy warstwy ochronne: papier chroniący przed światłem i nadający opakowaniu kształt i trwałość, polietylen chroniący produkt przed wpływem czynników zewnętrznych oraz - w przypadku opakowań aseptycznych - cienka folia aluminiowa, chroniąca przed działaniem tlenu i stanowiąca dodatkową ochronę przed światłem. Wszystkie warstwy opakowania tworzą razem doskonałą barierę zabezpieczającą produkt przed mikroorganizmami, co stanowi najlepszą gwarancję bezpieczeństwa dla konsumentów.
- Jak pokazuje badanie przeprowadzone na zlecenie Fundacji ProKarton, kartony do żywności płynnej są pozytywnie odbierane przez konsumentów, którzy postrzegają je jako opakowania przyjazne dla środowiska - mówi Sławomir Brzózek, ekspert kampanii i prezes Fundacji Nasza Ziemia. Godnym podkreślenia jest fakt, że kartoniki produkowane są w ponad 75% z surowca odnawialnego, jakim jest drewno. Niepokoi jednak liczba osób, które nie wiedzą, że zużyty kartonik po mleku czy sokach należy wrzucić do pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów lub w ogóle tego nie robią. 12% mieszkańców Polski nie segreguje kartoników, a 75% potrzebuje dodatkowej informacji, gdzie je wrzucać. Edukacja jest więc potrzebna i sądzę, że kampania Fundacji ProKarton może w niej odegrać znaczącą rolę.
W kolejnych tygodniach kampanii wystartuje na Facebooku profil maskotki i kampania informacyjna w Internecie. Na wiosnę zaplanowano spotkanie rodzinne w Warszawie.