Współpraca firmy BASF z Oplem. BASF dostarczył tworzywa sztuczne do produkcji pierwszego profilowanego fotela samochodowego dla Opla Insignia OPC.
Sportowo wyprofilowane przednie fotele nowego Opla Insignia OPC zostały opracowane przez firmy Opel i Recaro z pomocą BASF. Fotele te są wykonane z dwóch specjalnych poliamidów z rodziny Ultramid oraz specjalistycznej pianki Neopolen. Zawieszenie siedziska fotela, muszla oparcia i poprzeczka zostały zaprojektowane z użyciem programu komputerowego ULTRASIM – pakietu symulacyjnego BASF o szerokim zastosowaniu.
Częściami termoplastycznymi zastąpiono tradycyjnie stosowane ramy ze stali. Tym samym ten sportowo wyprofilowany fotel dobrze nadaje się do masowej, seryjnej produkcji i wraz z Oplem Insignia OPC został zaprezentowany niedawno na targach Fakuma w niemieckim Friedrichshafen.
Dzięki pakietowi oprogramowania ULTRASIM inżynierowie BASF mogli zaprojektować poszczególne części tak, by odpowiadały one wymaganiom postawionym przez Opla. Te wymagania to mały ciężar, duża wytrzymałość mechaniczna, wyjątkowe właściwości ergonomiczne i sportowy wygląd. Narzędzie symulacyjne pozwoliło na komputerowe opracowanie konstrukcji fotela, umożliwiając precyzyjnie obliczenie geometrii i zoptymalizowanie części z tworzyw sztucznych odpowiednio do wymogów testu zderzeniowego. Na zawieszenie siedziska został użyty Ultramid B3ZG8, bardzo trwały, a przy tym wystarczająco sztywny poliamid PA6, który cechuje wysoka zdolność pochłaniania energii. Ultramid B3G10 SI posłużył do wykonania szerokiej, wolnostojącej muszli tylnego oparcia fotela oraz poprzeczki. Materiał ten, również zoptymalizowany pod względem zachowania w razie zderzenia, pozwala uzyskać korzystne parametry powierzchni mimo dużej zawartości włókien szklanych. Spełnia to wymagania stawiane oparciom w pojazdach. W przypadku obu materiałów znane są dokładne wartości charakterystyczne niezbędne do przeprowadzenia symulacji z użyciem oprogramowania ULTRASIM. Chodzi tu zwłaszcza o podatność na przetwarzanie, a w szczególności o płynność materiału, która odgrywa ważną rolę w fabrycznej produkcji wysokich oparć.
Muszle oparcia wypełnia Neopolen P 9225 K (EPP), pianka absorbująca energię, która także pokrywa brzegi fotela i służy dodatkowo jako nośnik modułu dla silników oraz komponentów fotela, takich jak wspornik kręgosłupa.
Warto wiedzieć, że w samochodzie Opel Insignia OPC znajduje się ponad 20 montowanych seryjnie części wykonanych z tworzyw BASF, od dolnego usztywnienia zderzaka (LBS) i wysoce wytrzymałego na obciążenia zawieszenia silnika z tworzywa Ultramid, poprzez liczne elementy wewnętrzne z takich materiałów jak Terblend N (ABS+PA) i Miramid (PA), aż po instrumenty tablicy rozdzielczej, do wykonania której posłużył Elastoflex (PU). Do tego dochodzą jeszcze elementy zewnętrzne, takie jak oprawa lusterka wstecznego z tworzywa Luran S (ASA).