Tworzywo BASF w Citroënie C4 Cactus

Tworzywo BASF w Citroënie… Producent samochodów PSA Peugeot Citroën zastosował nowy gatunek termoplastycznych poliuretanów (TPU) firmy BASF do pokrycia samochodu Citroën C4 Cactus nakładkami Airbumps. Opracowanie tworzywa Elastollan AC 55D10 HPM jest wynikiem współpracy pomiędzy francuskim producentem samochodów, koncernem BASF i szwajcarskim producentem nakładek Airbumps, firmą Rehau. Rehau wytwarza boczne nakładki Airbumps, natomiast francuska firma Faurecia produkuje zderzaki na przód i tył. Firma BASF jest pierwszym producentem termoplastycznych poliuretanów, które mogą być zastosowane na zewnątrz pojazdu bez malowania.

- Dzięki charakterystycznej powierzchni z materiału Elastollan nakładki Airbumps stanowią doskonałe ucieleśnienie filozofii modelu Citroën C4 Cactus - mają styl i są wielofunkcyjne - mówi Jérôme Vinot Préfontaine z firmy PSA Peugeot Citroën. - Wspólnie z firmą BASF i dostawcami elementów Airbump ukształtowaliśmy procesy opracowania i produkcji tego materiału w taki sposób, by ich efektem stały się modele oferujące idealne połączenie jakości, estetyki i niskich kosztów.

Zaletą materiału Elastollan HPM leży w oferowanej przez niego swobodzie projektowania i wysokiej trwałości. Ważne są także walory estetyczne: materiał jest miły w dotyku i wygląda elegancko. Ten nowy materiał łączy nowe cechy z właściwościami konwencjonalnego TPU, tj. wysoką wytrzymałością na rozciąganie i odpornością na ścieranie, elastycznością, doskonałą odpornością na uderzenia w niskich temperaturach oraz wysoką odpornością chemiczną. Posiada doskonałe właściwości powierzchniowe, nawet przy małej grubości ścianek, jest odporny na zarysowania, promieniowanie UV i czynniki atmosferyczne, jest łatwy w czyszczeniu i ma szeroki zakres dopuszczalnych temperatur: od 120 do 150 st. C.

Materiał jest idealnym podłożem dla absorbujących uderzenia nakładek Airbumps, które nadają modelowi C4 Cactus charakterystyczny, graficzny wygląd. Formowany wtryskowo komponent Elastollan jest montowany do powłoki poliwęglanowej i akrylonitrylowo-butadienowo-styrenowej (ABS), tworząc elastyczne jamy, które po wgnieceniu powracają do pierwotnego kształtu. Cała struktura jest przymocowana do metalowego nadwozia. Dzięki dobrym własnościom montażowym HPM możliwe jest hermetyczne zamocowanie, którego nie dałoby się uzyskać przy zastosowaniu konwencjonalnych materiałów wykończeniowych, takich jak polipropylen.

Elastollan HPM można pigmentować, co pozwala uniknąć malowania nakładek Airbumps. Nie wymagają one zatem specjalnej konserwacji, a w razie wypadku pomagają ograniczyć koszty napraw pojazdu. Zderzaki są dostępne w czterech kontrastowych kolorach (czarnym, brązowym, jasno- i ciemnoszarym) i wraz z lakierami, podkładami i lakierami bezbarwnymi z działu BASF Coatings mają swój wkład w harmonijną i indywidualną kolorystykę.

BASF


Firma BASF udoskonaliła własności obróbki nowego produktu Elastollan. Materiał ten może być formowany wtryskowo podczas długiego etapu procesu przy skróconym o 50 proc. cyklu w porównaniu z konwencjonalnym TPU. Ma doskonałe właściwości płynięcia, co umożliwia uzyskanie ścianek o małej grubości (1,5-1,8 mm) bez uszczerbku dla jakości powierzchni.

- Z uwagi na wysokie wymagania dotyczące powierzchni i koloru, twardości i elastyczności, przy opracowywaniu składu i zastosowań materiału czynnikiem decydującym była dla nas bliska współpraca z firmą BASF - wyjaśnia Bernard Delles, szef projektu w firmie Rehau, dostawcy branży motoryzacyjnej, który wytwarza boczne nakładki Airbumps.

Firma Faurecia wykorzystuje nowy Elastollan HPM do produkcji przedniego i tylnego zderzaka modelu C4 Cactus.

- Innowacyjność leży nie tylko w materiale, lecz także w montażu - przekonuje Sébastien Bret z firmy Faurecia. - Firma BASF opracowała tworzywo, które wymagało zastosowania nowej technologii montażu. Ściśle współpracowaliśmy, aby spełnić wymagania masowej produkcji przemysłowej tych niezwykłych elementów

Do tej pory Elastollan był wykorzystywany w przemyśle motoryzacyjnym w osłonach przewodów, pod maską oraz we wnętrzu pojazdu, np. w uchwytach drzwi, dźwigniach zmiany biegów i wyściółkach uchwytów na napoje. Materiał TPU firmy BASF może być formowany wtryskowo, wytłaczany lub rozdmuchiwany.

Czytaj więcej: