
Dla uczczenia stulecia marki Alfa Romeo, Grupa Fiat Automobiles wprowadziła na rynek model Alfa Romeo Giulietta 2010. Wykorzystano w nim najnowsze rozwiązania z branży tworzyw sztucznych. Opracowane przez firmę DSM tworzywo Stanyl Diablo OCD2100 wybrano do wykonania rezonatora kanału powietrza doładowującego w silniku Turbo Diesla 1.6 L Multijet 105 Hp Euro 5. Zadaniem rezonatora jest tłumienie hałasu w układzie zasilania powietrzem.
Według Maurizio Servettiego, odpowiedzialnego za zespół Laboratoriów Tworzyw Sztucznych Grupy Fiat, jest to jeden z pierwszych rezonatorów układu turbodoładowania wykonanych z tworzywa sztucznego dla potrzeb platformy konstrukcyjnej Fiata. - Grupa Fiat jest zaangażowana w prace nad poprawą komfortu akustycznego przy jednoczesnej dbałości o środowisko poprzez obniżenie poziomu hałasu i wzrost oszczędności paliwa. Stwierdziliśmy, że dzięki unikalnej odporności na długoterminowe starzenie w wysokiej temperaturze, Stanyl Diablo OCD2100 jest jedynym materiałem, który możemy zaakceptować do pracy w temperaturach powyżej 200 st. C przez 3000 godzin.
Stanyl Diablo OCD2100 to pierwszy przedstawiciel następnej generacji tworzyw Stanyl PA46, oferującej poprawę długoterminowej stabilności temperaturowej. Technologia ta, rozwinięta i opatentowana przez DSM, wydłuża czas eksploatacji części znacznie poza granice wyznaczone dla innych poliamidów wysokotemperaturowych. Dzięki ograniczeniu termicznego rozkładu oksydatywnego, Stanyl Diablo wytrzymuje ponad 5 tys. godzin w temperaturze do 220 st. C, przy utracie mniej niż 15 proc. właściwości mechanicznych.
Technicy stwierdzają: - Dzięki połączeniu znakomitych właściwości mechanicznych i odporności zmęczeniowej w bardzo wysokich temperaturach oraz zachowaniu przy zgrzewaniu, Stanyl Diablo OCD2100 jest jednym z niewielu tworzyw konstrukcyjnych spełniających wymagania techniczne firmy Fiat, stanowiąc jednocześnie korzystną ekonomicznie alternatywę dla stosowanych obecnie konstrukcji metalowych.
Ton Vet, Application Development Engineer w DSM Engineering Plastics, dodaje: - Stanyl Diablo OCD2100 przewyższa obecnie stosowane żywice wysokotemperaturowe pod względem stabilności w wysokich temperaturach, zgrzewalności, wytrzymałości zgrzeiny i jej termicznej stabilności długoczasowej. Żądany kształt i funkcjonalność części mogą być łatwiej osiągnięte i, co ważniejsze, można zagwarantować niezawodne działanie części pod maską silnika (UTB) w wymaganym czasie eksploatacji.
Tworzywa Stanyl firmy DSM są łatwe w obróbce. Podczas formowania wtryskowego temperatury narzędzi rzędu 80 st. C i temperatury topnienia ok. 300 st. C nie są niczym niezwykłym. Dla zmniejszenia kosztów można stosować krótkie czasy cykli roboczych.