Indyjscy producenci samochodu Tata Motors sięgają po tworzywa firmy BASF przy konstruowaniu swoich pojazdów. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że chodzi o być może najmniejsze auto na świecie, które dodatkowo może być sprzedawane w supermarketach.
BASF dostarcza produkty i rozwiązania techniczne pomagające w redukcji zużycia paliwa i emisji spalin. Niemiecki koncern zbudował dla Nano specjalny katalizator, który pracuje zgodnie z dopuszczalnymi w Indiach wartościami emisji. Ponadto kolektor ssący wyprodukowano z materiału otrzymywanego przy użyciu wzmacnianego włóknem szklanym materiału Ultramid BASF. To innowacja, bowiem wcześniej kolektory powstawały po wykorzystaniu aluminium. Teraz jednak dzięki zastosowaniu Ultramidu można zaoszczędzić 40 proc. wagi pojazdu, co prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin.
Ultramidy BASF to chemicznie odporne tworzywa plastyczne wzmocnione w 50 proc. włóknem szklanym. W przeciwieństwie do podobnych, konwencjonalnych typów poliamidów pochłaniają większą ilość energii, przez co charakteryzują się bardzo wysoką wytrzymałością i sztywnością nawet w wysokich temperaturach i dzięki temu może znosić duże obciążenia dynamiczne. Tworzywo zostało również zoptymalizowane pod kątem zachowania przy zderzeniu. Materiału tego użyto także w niedawno wprowadzonych na rynek elementach drążka reakcyjnego po raz pierwszy wykonanych z tworzywa sztucznego i produkowanych przez firmę ContiTech Vibration Control.
W wielu typach Ultramidu dzięki wprowadzeniu do tworzywa specjalnych nanocząsteczek udało się wyraźnie zwiększyć nie tylko ich współczynnik płynięcia, lecz także odporność na starzenie termiczne. Po wprowadzeniu do grupy produktów PBT (politereftalanu butylu) firmy BASF precyzyjnie dobranych nanocząstek, których zastosowanie umożliwiło uzyskanie znacznej poprawy współczynnika płynięcia tych produktów, technologom BASF udało się przenieść ten pomysł na inne tworzywo techniczne tj. poliamid (PA). Pozwoliło to zwiększyć współczynnik płynięcia wielu typów Ultramidu nawet o 100 proc.
I właśnie znacznie lepsze płynięcie materiału w połączeniu z wysoką stabilnością termiczną predysponuje te tworzywa do produkcji elementów umieszczanych pod maską samochodu. W tych aplikacjach można dzięki Ultramidowi oszczędzać zarówno na materiale jak i na wadze, wykorzystując z jednej strony dobre właściwości płynięcia tworzywa, a z drugiej wykonując cieńsze elementy. Praca z tym materiałem jest też łatwiejsza, ponieważ można ograniczyć liczbę punktów wtrysku.