Maszyny używane w motocrossie muszą być niezwykle wytrzymałe i odporne na ekstremalne warunki eksploatacyjne. Długie skoki, wyboiste trasy, jazda na skraju możliwości wymagają komponentów strukturalnych wykonywanych z aluminium a nawet stali. Masa metalu wpływa jednak negatywnie na sterowność i dynamikę pojazdu. Stąd presja na poszukiwanie innowacyjnych, lekkich rozwiązań konstrukcyjnych zgodnie z zasadą: im lżejsze, tym lepsze.
Masa pod kontrolą
Szwedzki producent motocykli Husqvarna Motorcycles znany jest z szeroko stosowanych, nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych. Tym razem tylna rama modeli FC 250 oraz FC/FS 450 produkowana dotychczas z aluminium została zastąpiona ramą wykonaną z tworzywa sztucznego Grilamidu LCL-3H firmy EMS Grivory.To był niezwykle ambitny projekt, gdyż wymagania dla tego typu detalu są bezlitosne. Obok wysokiej sztywności i odporności na naprężenia skręcające, kluczowym parametrem jest wymagana bardzo wysoka udarność. Detal musi wyróżniać się doskonałą powierzchnią oraz wysoką odpornością na starzenie. Jednak najważniejszym celem jest maksymalne obniżenie masy. Przeprojektowanie metalowej ramy na detal z tworzywa sztucznego wymagało nie tylko uwzględnienia wszystkich powyższych elementów, ale przede wszystkim dużej odwagi.
Materiał szyty na miarę
By sprostać tak ekstremalnym oczekiwaniom, Husquarna Motorcycles w bliskiej współpracy z działem rozwoju firmy EMS-Grivory zdecydowała się zastosować poliamid 12 wzmocniony 30% długim włóknem węglowym o nazwie GRILAMID LCL-3H. Tworzywo to, zapewnia bowiem wysoką sztywność i wytrzymałość przy bardzo niskiej gęstości (1,15 g/cm 3 ). Dodatkowo posiada wysoką udarność oraz odpowiednio niską podatność na pełzanie - wszystko to, co jest niezbędne do zastąpienia metalu wysokiej klasy tworzywem.Poliamidowe rozwiązanie
Rezultat jest niezwykle przekonujący: możliwa redukcja masy motocykla aż o 30% stała się faktem. To z kolei zaowocowało zoptymalizowaniem środka ciężkości i dało lepszą sterowność maszyny.Komponent polimerowy w porównaniu z aluminiowym zapewnia wyższą o 20% sztywność przy skręcaniu i aż o 30% wyższą sztywność przy zginaniu. Ponadto nowy detal zbudowany jest z 3, zamiast z dotychczasowych 20 elementów. Natomiast ukoronowaniem projektu, czyli zastąpienie aluminium Grilamidem LCL-3H, jest trzykrotne wydłużenie średniego czasu życia tylnej ramy motocykla.
Lekki, wytrzymały Grilamid LCL-3H firmy EMS-Grivory to szerokie otwarcie drzwi dla nowych możliwości w dziedzinie ultralekkich konstrukcji.