Firma Continental wykorzystała tworzywo Ultramid koncernu BASF dla wyprodukowania nowej, zautomatyzowanej przekładni hi-tech.
Przekładnie z podwójnym sprzęgłem wykonane z tworzywa Ultramid należą w tej chwili do najbardziej innowacyjnych przekładni automatycznych w branży samochodowej. To samo odnosi się do jednostek sterowania nimi, które Continental systematycznie ulepszał przez ostatnich pięć lat, odkąd po raz pierwszy użyto ich w Volkswagenie. Obecnie wielu producentów samochodów stosuje seryjnie kolejną generację tej złożonej rodziny komponentów.
Wykonane z tworzyw sztucznych zintegrowane części układu sterowania do przekładni z podwójnym sprzęgłem w samochodach marki VW, Audi, Ford i BMW powstały z tworzywa o nazwie Ultramid A3WG6, czyli sprawdzonej rodziny poliamidów produkcji BASF. Materiał ten cechuje niezwykła stabilność na wysokie temperatury, a także, co szczególnie ważne w tym przypadku, odporność na olej. W razie konieczności częśći z Ultramidu można również znakować laserem.
Układ sterowania napędem jest złożonym, kompaktowym komponentem mechatronicznym zainstalowanym bezpośrednio w skrzyni przekładni, a zatem w otoczeniu gorącego oleju przekładniowego.
Dlatego też głównym wymaganiem stawianym omawianej części z tworzywa sztucznego - w której muszą być bezpiecznie zintegrowane liczne czujniki, formowane przyrządy zespalające i różne struktury metalowe - jest odporność chemiczna na olej przekładniowy w zakresie temperatur od - 40 st. C do 145 st. C. Elementy wykonane z Ultramidu muszą znieść bez uszkodzenia krótkotrwały wzrost temperatury dochodzący nawet do 170 st. C. Dodatkową trudnością jest fakt, że oleje przekładniowe są znacznie bardziej agresywne oraz mniej znormalizowane niż oleje silnikowe. Nawet jednak w tak trudnych warunkach Ultramid znakomicie spełnia warunek wysokiego poziomu stabilności wymiarowej wymaganego od części z tworzywa sztucznego.
Przekładnia z podwójnym sprzęgłem składa się z dwóch oddzielnych sprzęgieł, które sterują przypisanymi do nich biegami. Głównym zadaniem elektronicznej jednostki sterującej jest ustalenie biegu i przygotowanie do jego zmiany w zależności od szybkości jazdy poprzez włączenie jednego sprzęgła i wyłączenie drugiego. Przed zmianą biegu następny wybrany bieg niejako czeka w gotowości w nieaktywnej na razie część przekładni na moment rzeczywistego przełożenia. W ten sposób sam manewr zmiany przebiega płynie, bez jakiejkolwiek przerwy w przenoszeniu napędu. Co równie ważne, dzięki inteligentnej jednostce sterowania, możliwa stała się dalsza poprawa efektywności przekładni i zmniejszenie zużycia paliwa do poziomu niższego nawet od przekładni ręcznej. Jk tłumaczą przedstawiciele BASF i Continentala już te właściwości stały się powodem sukcesu rynkowego przekładni z podwójnym sprzęgłem i elektronicznym układem sterowania.