
W czasach wzrostu cen ropy naftowej samochody napędzane gazem ziemnym są postrzegane jako tania alternatywa dla pojazdów z silnikiem benzynowym lub typu diesel dzięki znacznie niższym podatkom od paliw CNG oraz LNG (sprężonego gazu ziemnego i skroplonego gazu ziemnego). Są one także bardziej przyjazne dla środowiska niż samochody, które używają „klasycznych” paliw. Spalanie gazu ziemnego wytwarza znacznie mniej CO2 i tlenku węgla. Ponadto emisje wydzielane przez samochody napędzane gazem naturalnym nie zawierają drobnych cząsteczek pyłu, a emisje tlenków azotu są znacznie niższe niż w porównywalnych pojazdach z silnikami wysokoprężnymi.
– Jednak projektowanie pojazdów na gaz ziemny przysparza producentom nowych wyzwań – mówi Oliver Lips, szef Applications Advice and Sales w dziale zajmującym się technologiami uszczelniającymi w firmie Eriks. – Przy tankowaniu samochodów napędzanych paliwem CNG gaz ziemny jest wtłaczany do zbiornika pod ciśnieniem około 200 barów. W takich warunkach ze względów fizycznych zawory szybko się ochładzają, co sprawia, że uszczelki wykonane z tradycyjnych materiałów gumowych kurczą się i twardnieją.
– W konsekwencji nie gwarantują odpowiedniego uszczelnienia i nieprzyjemny zapach gazu ziemnego rozprzestrzenia się po całym pojeździe. Nawet wiele kauczuków fluorowych, wykorzystywanych w branży elastomerów jako ostatnia deska ratunku w trudnych przypadkach, nie osiągają odpowiedniego stopnia wytrzymałości: w temperaturze zeszklenia sięgającej około –20°C także zbyt szybko stają się kruche. Choć na rynku są dostępne specjalnej klasy fluorokauczuki do niskich temperatur, są one zazwyczaj bardziej kosztowne i często nie są łatwe do przetworzenia.
– Znaleźliśmy rozwiązanie tego problemu w postaci elastomeru HNBR Therban firmy LANXESS – mówi Lips. Ten syntetyczny kauczuk oferuje taką odporność na media niepolarne, takie jak gaz ziemny, że możliwe jest jego wykorzystanie, a dodatkowo kauczuki mają znacznie lepszą elastyczność w niskich temperaturach, przy 40°C, w porównaniu do fluorokauczuków. Therban to rozwiązanie, które spełnia także inne kluczowe wymagania odnośnie do materiałów uszczelniających dla zbiorników paliw CNG zgodnie rozporządzeniem Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych R 110. Zmiana objętości tego materiału po 72 godzinach przechowywania w n-pentanie jest znacznie niższa od maksymalnej dozwolonej wartości wynoszącej 20% (i znacznie niższa niż 5 procent nawet po dosuszeniu). Wydłużenie przy zerwaniu po 168 godzinach w maksymalnej temperaturze pracy pozostaje w wymaganym zakresie, tj. pomiędzy +10 a –30%; po 120 godzinach kontaktu z powietrzem wzbogaconym w ozon nie wykryto żadnych pęknięć.
– Konieczne było również zapewnienie, że materiał posiada nie tylko dobre właściwości uszczelniające w niskiej temperaturze, ale także odporność na gaz ziemny w pojemniku ciśnieniowym firmy Xperion – mówi dr Matthias Soddemann, specjalista ds. elastomerów w jednostce biznesowej Technical Rubber Products firmy LANXESS.
– Wraz ze wzrostem zawartości acetylonitrylu zwiększa się odporność elastomeru HNBR na pęcznienie w oleju. Jednakże równocześnie zmniejsza się jego elastyczność w niskich temperaturach. Należało znaleźć właściwą równowagę pomiędzy tymi właściwościami dzięki zastosowaniu odpowiedniej mieszanki oraz starannemu doborowi odpowiedniego gatunku Therbanu. Właśnie w tej kwestii mogliśmy służyć firmie Eriks wsparciem i radą.
W tym przypadku, dzięki bezpośredniej współpracy z inżynierami firmy Eriks oraz z bezpośrednim dostawcą materiału, eksperci firmy LANXESS byli w stanie niezwykle skutecznie wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie w celu opracowania optymalnego rozwiązania jeszcze szybciej i dokładniej niż zwykle. Także w opinii Olivera Lipsa ścisły kontakt był warunkiem koniecznym do osiągnięcia sukcesu.
– Producent OEM zatwierdził nowy model uszczelki oraz zaakceptował w specyfikacji zastosowanie elastomeru Therban. W ostatecznym rozrachunku możemy zaoferować rozwiązanie wykorzystujące elastomer Therban po znacznie niższej cenie niż rozwiązania z wykorzystaniem elastomerów fluorowych do niskich temperatur.