Pozytywną właściwością oleju HLPD jest zapobieganie tworzenia się osadów na wrażliwych zespołach konstrukcyjnych przy dłuższych przestojach maszyn. W ciągu niewielu godzin zbiornik stał się czysty, a jedynie miejsca krytyczne, komory sprężyn zaworowych, które często były całkowicie zalepione produktami starzenia oleju, czyściły się w ciągu kilku dni. Niezależnie od tego wprowadzono stopniowo dokładniejszą filtrację: najpierw dokładną 6 mikronów, a następnie bardzo dokładną o wartości 3 mikronów.
Obawy, że z powodu takiej dokładności czyszczenia zwiększy się również zużycie filtrów nie potwierdziły się. Filtr mógł działać na całej swej głębokości a okres trwałości ulegał ciągłemu wydłużeniu. Dzięki temu zdolność wychwytywania zanieczyszczeń filtra ponownie wykorzystywana była w 100 proc., a nie jak to miało miejsce wcześniej tylko maksymalnie w 10 proc. Dzięki właściwościom tego oleju pozwalającym na utrzymywanie zanieczyszczeń w stanie zawieszenia wyeliminowane zostało zamulanie układu hydraulicznego.
Po początkowych sukcesach olej typu HLPD 46 ujawnił swoje ograniczenia związane ze skokowym starzeniem. W przypadku większych maszyn obciążenie oleju jest w praktyce często większe niż w przypadku maszyn małych. Wynikiem tego są krótsze okresy trwałości. We wtryskarkach o dużych wydajnościach starzenie oleju może występować wcześniej.
Starzenie oleju objawia się początkowo bardzo szybko zmniejszającą się trwałością filtrów połączoną z pogarszającą się klasą czystości, zwłaszcza w zakresie zanieczyszczeń bardzo drobnych. Nie uwidacznia się ono w zalepianiu elementów konstrukcyjnych oraz zbiornika.
Mikroskopowe analizy oleju ujawniały często obecność produktów starzenia oleju na dnie zbiornika.
Produkty te nie prowadzą wprawdzie do uszkodzenia komponentów układu hydraulicznego, ale trwałość filtrów może ulec obniżeniu do niewielu dni. Sytuację tę można zlikwidować tylko poprzez wymianę oleju.
Większe zakłady przetwórcze stają ciągle przed problemem wzajemnej tolerancji różnych olejów hydraulicznych. Wynika to ze stopniowej zamiany gatunków oleju i uzupełniającego dolewania oleju do maszyn napełnionych innymi olejami. Ponadto spowodowane jest to także cenami zakupu oleju u coraz to innych dostawców przy wyjściu z założenia, że przecież wszystkie oleje hydrauliczne „są zgodne z normami DIN”.