Oceniając kondycję polskiej gospodarki nie sposób odejść od załamania, jakie spowodowała pandemia oraz atak Rosji na Ukrainę. Wciąż odbudowywane są łańcuchy dostaw, a polityka obniżania inflacji nakłada na wytwórców presję względem ceny. Analitycy wskazują, że nasza gospodarka wciąż jest w marazmie. Jednak doszło do pierwszego od dawna, choć wciąż niewielkiego, odbicia. Ale dane nie zachwycają. Na tym tle polska branża tworzyw sztucznych wygląda nie najgorzej, chociaż oczywiście i ją dotknęły perturbacje związane z globalną sytuacją polityczną.
W skali długoterminowej branża tworzyw sztucznych w Polsce rozwija się w przyzwoitym tempie. Średnia roczna stopa wzrostu (CAGR) produkcji sprzedanej (w cenach bieżących) w latach 2011–2022 wyniosła 8,7% (wobec 7,8% dla całego przetwórstwa przemysłowego). Spadek wzrostu branży zaobserwowany w 2022 r. to odzwierciedlenie obecnej sytuacji geopolitycznej i surowcowej, w tym m.in. poważnych zakłóceń na rynku nośników energii i gazu ziemnego oraz wyzwań związanych z utrzymaniem stabilnej logistyki dostaw surowców i sprzedaży produktów. W średnim okresie widać zmniejszenie tempa wzrostu produkcji sprzedanej, zarówno w produkcji wyrobów z gumy i tworzyw, jak i w produkcji wyrobów chemicznych.
Inwestycje w branży produkcji wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych w wymiarze długoterminowym rosły wyraźnie szybciej niż w całej branży przetwórstwa przemysłowego, jednak w ubiegłym roku były wyższe od nakładów inwestycyjnych w roku 2021 tylko o 14,4%. Są to dane GUS wyrażone w cenach bieżących, a zatem uwzględniając inflację w roku 2022, która wyniosła 14,4% można stwierdzić, że w ubiegłym roku branża nie zwiększała poziomu inwestycji. Dla porównania, wskaźnik inwestycji dla całego przetwórstwa przemysłowego wyniósł 26%, stąd wniosek, że branża tworzyw sztucznych inwestowała w roku 2022 mniej chętnie niż cały przemysł.
Kwestie inwestycji w branży tworzyw sztucznych są szczególnie istotne dla producentów maszyn do formowania wtryskowego, którzy zaopatrują ten sektor w najpopularniejsze urządzenia do przetwórstwa, jakimi są wtryskarki. O to, jaki był ten rok dla producentów i sprzedawców wtryskarek zapytaliśmy kilku przedstawicieli tej gałęzi przemysłu.
Jak oceniacie państwo ten rok w kontekście działalności firmy? Mam na myśli zarówno otoczenie rynkowe, jak i waszą aktywność.
Bogdan Zabrzewski, prezes Wittmann Battenfeld Polska: To był trudny rok, zarówno dla nas, jak i dla naszych klientów. Dynamicznie zmieniające się otoczenie rynkowe wprowadza niepewność w działania naszych klientów i nie sprzyja podejmowaniu decyzji o nowych zakupach maszyn i wyposażenia.
Ursula Steiner, prezes firmy Dopak, dystrybutora wtryskarek KraussMaffei na polskim rynku: Rok 2023 minął na wyczekiwaniu naszych klientów na ożywienie i pozytywne zmiany w ich otoczeniu rynkowym, a także na stabilizację cen energii. Nie da się ukryć, że sytuacja w branży tworzyw sztucznych jest silnie uzależniona od warunków makroekonomicznych i niestabilna sytuacja gospodarcza przełożyła się na spadek produkcji i przetwórstwa tworzyw, szczególnie w branży automotive i budownictwie.
Staramy się tak skomponować ofertę, aby móc elastycznie reagować na zmiany popytu. Stąd oprócz nowych wtryskarek KraussMaffei i szerokiego portfolio peryferii do maszyn, możemy się pochwalić największym magazynem wtryskarek używanych w Europie. Na stronie Pimm, która jest dedykowaną marką Dopaka do sprzedaży używanych maszyn można znaleźć ponad 150 wtryskarek najpopularniejszych producentów.
Warto również nadmienić, że 2023 r. to ważny czas dla naszego strategicznego partnera – firmy KraussMaffei, która w tym roku obchodzi swoje 185-lecie. Po prawie 90 latach przedsiębiorstwo przeniosło swoją siedzibę z Allach do Parsdorf. Jest to ważny kamień milowy w procesie modernizacji koncernu inżynieryjnego. Zakład w Parsdorf jest ostatnim i największym z 4 projektów inwestycyjnych KraussMaffei.
Konrad Szymczak, dyrektor zarządzający Arburg Polska: Rok 2023 był dla nas rokiem jubileuszowym. Dokładnie 100 lat temu pan Arthur Hehl wraz z rodziną rozpoczął w Lossburgu w Niemczech swoją działalność gospodarczą, która dzisiaj ma znany wszystkim kształt firmy Arburg. Rok 2023 to też okres pełen sprzeczności. Z jednej strony mieliśmy dużo niepewności, związanej m.in. z ostrożną postawą branży przetwórstwa tworzyw sztucznych oraz z dynamicznie zmieniającym się otoczeniem geopolitycznym; zarówno zagranicznym, jak i lokalnym. Z drugiej strony nasze tegoroczne wyniki biznesowe są satysfakcjonujące.
Tomasz Tybura, dyrektor zarządzający Sumitomo (SHI) Demag Polska: Szczerze mówiąc, to po słabszych miesiącach 1. połowy roku dla branży liczyliśmy na odbicie w 2. połowie. Tak się jednak nie stało. Utrzymujące się wysokie ceny energii, inflacja i rosnące koszty pracy mają bezpośredni wpływ na ograniczone decyzje zakupowe klientów. Dołóżmy do tego spadek konsumpcji i mamy gotowy przepis na recesję. Sytuację ratują po części inwestycje w maszyny elektryczne, ale do poziomów zamówień sprzed kilku lat dużo nam jeszcze brakuje.