Wyzwania - najlepsza inspiracja dla rozwoju i ambitnych działań

Z jakich powodów to właśnie tematyka e-commerce zagościła przy Targach Taropak?

E-commerce, zwłaszcza w czasie pandemii, stał się integralną częścią branży opakowaniowej. Przecież to właśnie odpowiednio zapakowana przesyłka wysyłana ze sklepu internetowego to dla kupującego gwarancja bezpieczeństwa znajdujących się w środku zamówionych produktów. Opakowania, które muszą przejść drogę pomiędzy dystrybutorem a odbiorcą, powinny być trwałe, ale warto też pamiętać o ich estetyce.

Wszelkie badania pokazują, że e-commerce napędza obecnie branżę opakowaniową i to właśnie dzięki niemu – pomimo znaczącego wzrostu cen surowców – w 2021 r. branża opakowań urośnie min. o 8%. Dodatkowo okazuje się, że już niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów.

Jakie są plany względem rozwoju projektu Taropak?

Branża opakowaniowa jest bardzo szeroka i właściwie codziennie daje nam kolejne inspiracje. Dzięki temu mamy ambitne plany względem rozwoju marki, którą stał się już Taropak. Naszym celem jest m.in. to, by Taropak stał się wydarzeniem corocznym, ponieważ widzimy, że branża opakowaniowa rozwija się tak dynamicznie, że istnieje tu potencjał na częstsze spotkania branży w Poznaniu.

Ponadto startujemy z nowym brandem, czyli konferencją Taropak Design, która będzie skierowana nie tylko do projektantów i producentów opakowań, ale również do firm oferujących surowce i półprodukty dla branży. Tegoroczna edycja rozpocznie się od mocnego, choć kontrowersyjnego tematu – obalimy mit na temat tego, że ekoopakowanie musi być szare. Pokażemy, że przy zastosowaniu odpowiednich surowców i zachowaniu zasad ekoprojektowania można stworzyć piękne, kolorowe i przyciągające uwagę ekoopakowanie. Nasi Partnerzy, firmy Smurfit Kappa, Zing, Burgopak Poland czy Intrograf – eksperci w dziedzinie ekologicznych rozwiązań w opakowaniach – podczas Taropak Design opowiedzą, w jaki sposób mierzą się ze zmieniającymi się zachowaniami konsumenckimi.

Planujemy również kolejne działania, wzmacniające i jeszcze bardziej wyróżniające Taropak wśród branży opakowaniowej, ale na ten moment mogę jedynie zdradzić, że będziemy współpracować z przedstawicielami mocnego sektora tej branży, tworząc nową przestrzeń na inspirujące spotkania biznesowe.

studio-trakcja-taropak-2019-299

W branży opakowaniowej z roku na rok na znaczeniu zyskuje papier. Jednak pomimo zauważalnych zmian w trendach, nadal ok. 40% wszystkich opakowań produkowanych jest z tworzyw sztucznych, choć te wykonane z papieru zbytnio nie odstają, odpowiadając za ok. 37% ogółu. Czy pani zdaniem możemy spodziewać się „zmierzchu ery plastiku” w branży opakowań?

Sądzę, że teza o zmierzchu plastiku jest niesłuszna, ale producenci opakowań plastikowych powinni być czujni i w odpowiedni, sprytny sposób reagować na aktualne wymagania konsumentów, które mogą wydawać się rozbieżne. Z jednej strony na popularności zyskuje trend proekologiczny, a z drugiej strony klienci oczekują rozwiązań, które umożliwią im np. wygodne i szybkie spożycie posiłków w jednorazowych opakowaniach. Dlatego, moim zdaniem, to komunikacja z odbiorcami będzie w najbliższym czasie kluczowa dla branży tworzyw sztucznych.

Producenci będą musieli stawić czoła rosnącym oczekiwaniom i odpowiednio komunikować zmiany, które w pewien sposób wymuszają regulacje płynące z Unii Europejskiej, i prezentować pozytywne aspekty swoich produktów, takie jak coraz niższa waga opakowań, postępująca łatwość recyklingu tworzyw sztucznych oraz ekoprojektowanie.

Przed branżą opakowaniową stoi obecnie wiele wyzwań, m.in. związanych ze znacznym zwiększeniem świadomości ekologicznej klientów, ale też wspomnianymi regulacjami prawnymi nakierowanymi na zmniejszenie wpływu na środowisko. Czy wystawcy Targów Taropak oferujący surowce, materiały i opakowania z tworzyw sztucznych mają się czego obawiać? Czy pani zdaniem branża powinna bronić przydatności stosowania opakowań z tworzyw sztucznych?

Przetwórstwo tworzyw sztucznych w przemyśle opakowaniowym ma w Polsce silną pozycję. Uważam, że w uzasadnionych przypadkach branża powinna zauważać korzyści opakowań plastikowych i bronić ich przydatności. Nie da się całkowicie wyeliminować tworzyw sztucznych z branży opakowaniowej. Jeśli ich użycie jest konieczne, np. w przypadku, gdy pomaga to ograniczyć marnowanie żywności dzięki wydłużeniu przydatności produktu do spożycia, powinniśmy to zaakceptować. Dodatkowo, niewielka waga opakowań z tworzyw wpływa na znaczne oszczędności związane z transportem i emisją dwutlenku węgla.

Ponadto warto zauważyć, że polityka gospodarki obiegu zamkniętego, która wykorzystuje materiały z recyklingu może pozytywnie wpłynąć na rozwój branży w Polsce, ponieważ może w pewien sposób wpłynąć na uniezależnienie się polskich firm od importu materiałów pierwotnych. 

Rozmawiał: Jacek Leszczyński


Czytaj więcej:
Targi 1314
Wywiad 296

Lider polskiego rynku spotkań, organizator targów, wydarzeń kulturalnych i sportowych, konferencji i kongresów.

Polska