Mottem tegorocznych targów K było hasło "Gospodarka w obiegu zamkniętym". Jednym z rozwiązań wpisujących się w to motto jest zastosowanie biomateriałów. Materiałów naturalnych nadających się do recyklingu, wolnych od dodatków chemicznych i materiałów zmodyfikowanych genetycznie GMO. Potrzeba wprowadzania biomateriałów nie ogranicza się tylko do spełnienia warunku ich bezproblemowej utylizacji. Czynniki ekologiczne są dla użytkowników wyrobów z tych tworzyw tak samo istotne jak np. właściwości barierowe opakowań do kosmetyków czy żywności. Firma zeroplast z opracowywanymi biomateriałami spełnia wymagania określonych aplikacji i tworzy materiały dopasowane do konkretnych wyrobów.
- Właściwie wynajdujemy ekologiczny sos z którego tworzymy nasze aplikacje - powiedział z przymrużeniem oka Friedrich Breidenbach, współzałożyciel firmy Zeroplast. Firma zeroplast w rzeczywistości wspólnie z klientami końcowymi analizuje fakty i prowadzi prace rozwojowe dla aplikacji z branży kosmetycznej, żywieniowej czy zabawkarskiej. Dzięki połączeniu know-how firm Wittmann Battenfeld i Buzek Plastic Poland w zakresie technologii wtrysku oraz ścisłej współpracy z wiodącymi instytutami badawczymi i uczestnictwu w prowadzonym przez Fraunhofer ISC i Fraunhofer IWS programowi EU Horizon 2020, stało się możliwym opracowanie materiału w pełni podlegającemu recyklingowi - zeroplast free.
Materiały naturalne z uwagi na brak powtarzalności właściwości poszczególnych partii materiału wymagają opracowania nowych technologii przetwórstwa i procesów wtrysku.
Od samego początku Michael Wittmann i Friedrich Breidenbach byli zgodni mówiąc, że w zakresie materiałów w 100% opartych na biologii, nie można opierać się na kompromisach. Na targach K 2019 zaprezentowana została nie tylko koncepcja, ale gotowe do wykorzystania produkcyjnego rozwiązanie. Na etapie opracowywania spełnione zostały wymagania klienta końcowego nie tylko w zakresie samego materiału ale także w zakresie prowadzenia ekonomicznej produkcji pozwalającej na walkę rynkową z konkurencją. Stworzone zostało rozwiązanie pozwalające na wydajną produkcję bazującą na zintegrowanych systemach produkcyjnych, inteligentnych i ekonomicznych łączących przetwarzany materiał z maszynami.
EcoPower 240/1100h/130l Combimould
Podczas targów K Wittmann Battenfeld zaprezentował produkcję opakowań kosmetycznych w postaci słoiku na krem i pokrywki, wykonywanych z materiału w pełni biologicznego zeroplast free. Produkcja prowadzona była na wtryskarce elektrycznej przeznaczonej do wtrysku wielokomponentowego EcoPower 240 / 1100H / 130L Combimould.
Słoik na krem wtryskiwany był przez jednostkę główną maszyny, natomiast pokrywka wykonana z tego samego materiału, ale o innym kolorze była wtryskiwana przez jednostkę pomocniczą. Gotowe detale były odbierane z formy przez Robot Wittmann W842pro. Robot nie tylko transportował odebrane opakowania, ale także umieszczał na dnie słoika etykietę wykonaną z papieru. Odłożone detale były następnie przejmowane przez kolejnego robota Wittmann W818, który dokonywał montażu pokrywki z słoikiem w jedno kompletne opakowanie.
Dotychczas znane procesy In-Mold Labeling redukują możliwości recyklingu opakowania. Dlatego zaistniała potrzeba zastosowania etykiety papierowej, która pozwoliła na trwałe dekorowanie produktu bez ograniczenia jego możliwości do recyklingu. Jak podkreślali na targach Michael Wittmann i Friedrich Breidenbach, ekologiczne rozwiązania nie mogą być rezygnacją z atrakcyjności produktu.
Zgodnie z uproszczoną oceną cyklu życia (LCA), materiał zeroplast free ma znacznie lepszą efektywność środowiskową niż wykorzystywane powszechnie tworzywa sztuczne. Materiał wykonany jest z odnawialnych i mineralnych surowców, które po użyciu można poddać recyklingowi. W przypadku zaś wyrzucenia samego opakowania ulega ono naturalnemu rozkładowi nie pozostawiając substancji toksycznych czy tzw. mikroplastików.
Firma zeroplast opracowuje i testuje swe materiały w zakładzie ulokowanym w Polsce.