Aktualne trendy w projektowaniu opakowań szklanych
Butelka "Wave 66" jest owocem współpracy znanego fińskiego projektanta Antti Eklunda, dyrektora zarządzającego firmy Veenwater Tomiego Gronforsa oraz pracowników centrum projektowego O-I w Holzminden w Niemczech. Oryginalny projekt wyróżnia się podwójną krzywizną, zainspirowaną pierwszą falą Veen Emonen ("Matka Wód" w Finlandii), nadającą butelce nietypowy kształt i przekazującą komunikat o czystości wody - woda źródlana VEEN pochodzi z naturalnego źródła w okolicach koła podbiegunowego.
We wrześniu ubiegłego roku butelka otrzymała światową nagrodę Bottled Water World Awards dla najlepszej butelki szklanej. Ponadto przyznano jej kolejne wyróżnienie za innowacyjny design - najstarszą i najbardziej prestiżową na świecie nagrodę "Good Design". Nagroda ta przyznawana jest corocznie najbardziej innowacyjnym i przełamującym stereotypy projektom przemysłowym, graficznym i produktowym, produkowanym na całym świecie.
Kolejną butelką, której stylistyka znalazła uznanie wśród specjalistów z branży opakowań, była butelka norweskiej wody VOSS. Jej cylindryczny kształt przypominający butelkę perfum sprawił, że stała się ona niezwykle szybko cechą wyróżniającą produkt. Pomysł stworzenia niepowtarzalnego opakowania do wody narodził się, gdy założyciel VOSS, Christopher Harlem, studiował w San Francisco. Zaobserwował on wówczas, że wielu jego kolegów nosiło ze sobą wodę mineralną nie tylko po to, by zaspokoić pragnienie, ale również po to, by się z nią odpowiednio prezentować.
Razem ze współzałożycielem marki Ole Christianem Sandbergiem, dostrzegł możliwość wprowadzenia na rynek wody w bardzo ciekawym opakowaniu. Po wielu staraniach o zdobycie kreatywnej agencji mającej stworzyć oryginalny projekt, wzbudził zainteresowanie Neil`a Krafta, projektującego m.in. dla marki Calvin Klein. Zaprojektowana przez niego butelka wody VOSS stała się z pewnością ikoną mody w swojej dziedzinie.
Do grona wielu innych innowacyjnych produktów firmy należą także m.in. butelki produkowane w niemieckiej fabryce Holzminden. I tak np. butelka stworzona dla amerykańskiej marki ginu "Bulldog", zaskakuje oświetlającymi nazwę marki krótkimi impulsami elektrycznymi. Innowacyjna butelka okazała się nie lada wyzwaniem. Jej projekt wymagał stworzenia cienkiego dna, stożkowatego kształtu oraz kolców dookoła szyjki butelki. Ostateczny kształt powstał w ciągu 12 tygodni.
Do osiągnięć firmy O-I zaliczyć także należy unikalne niebieskie butelki - Diva Blue Bottled for Kronenbourg, stanowiące opakowanie do win i piwa na rynku europejskim. Występują one w sześciu różnych odcieniach koloru niebieskiego. Firma O-I zdaje sobie sprawę, że oryginalny design potrzebuje oryginalnego koloru. Tego typu innowacyjny produkt spotkał się ze znakomitym przyjęciem szczególnie wśród kobiet oraz młodych ludzi.
Uwagę na siebie zwracają także butelki słynnej wódki Finlandia. Finlandia była pierwszą wódką zaprezentowaną w stylowej szklanej butelce w 1970 r. Została stworzona przez uznanego na całym świecie projektanta Tapio Wirkkala. Butelka, do której jest rozlewana wywołuje wrażenie schłodzonego drinka z krajów zimnej północy, reprezentując przy tym wartości, jakie kojarzone są z wódką: czystość, przejrzystość, chłód oraz świeżość. Struktura szkła lśni niczym powierzchnia gwałtownego strumienia lub sopla lodu. Szkło podkreśla te właśnie wartości w doskonały sposób. Aby odzwierciedlić preferencje konsumentów, przy jednoczesnym zachowaniu północnego, mroźnego wyglądu, butelka została zmodernizowana pod koniec lat 90-tych przez stowarzyszenie Jansona, amerykańską firmę designerską.