
Ponieważ konsumenci coraz rzadziej udają się do sklepów, również ma to miejsce w odniesieniu do produktów żywnościowych, to zrozumiałe jest, że są zmuszeni nabywać towary o długim okresie przydatności do spożycia. A takie produkty muszą być wyposażone w odpowiedni rodzaj opakowań.
Dobrze wiadomo, że żywność, nawet ta przetworzona, jest w dalszym ciągu aktywnym biologicznie systemem. Wydziela bowiem gazy, ma określoną wilgotność, utlenia się, zmienia kolor. W utrzymaniu dobrej jakości produktów żywnościowych skutecznie pomagają więc tzw. opakowania aktywne.
Od pewnego czasu coraz częściej mówi się o tzw. opakowaniach funkcjonalnych, które nie tylko informowałyby konsumenta, ale również wyręczałyby go we wszystkich możliwych czynnościach. Dotyczy to głównie dbania o jakość zapakowanego produktu. Reagując na te trendy przyjmuje się, że nowe opakowanie powinno być aktywne.
Co to dokładnie oznacza i czym miałaby się wyrażać ta aktywność opakowań?
Podstawowa funkcja aktywnego opakowania polega na tym, że wpływa ono na produkt. Jego podstawowym zadaniem jest przedłużanie czasu przydatności towaru do spożycia. Opakowanie ma za zadanie poprawić również walory smakowe produktu i utrzymać jego stały kolor.
Wydawałoby się, że takie zalety są niemożliwe do osiągnięcia. Od jakiegoś czasu jest jednak inaczej. Wielu producentów opakowaniowych jest w stanie stworzyć opakowania, które będą wpływały na produkt.