Biznes zgłasza obawy dotyczące dyrektywy Single Use Plastics

Autorzy oświadczenia zwracaja uwagę m. in. na zapewnienie pewności prawnej, a ich zdaniem łączenie niektórych opakowań do projektu dyrektywy SUP wprowadza niepewność w tym zakresie. Dotychczas podstawę prawną dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych stanowi art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dotyczący rynku wewnętrznego, którego celem jest ochrona swobodnego obrotu towarami pakowanymi w UE przy jednoczesnej ciągłej poprawie ekologiczności opakowań.

Podstawą prawną projektu dyrektywy SUP jest jednak art. 192 TFUE dotyczący ochrony środowiska. Dlatego też sygnatariusze oświadczenia wezwali decydentów UE do wyjaśnienia, czy dyrektywa w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych pozostanie nadal aktem nadrzędnym w odniesieniu do opakowań objętych projektem dyrektywy SUP.

EUROPEN zwrócił uwagę również, iż możliwość dodawania przez państwa członkowskie dodatkowych innych produktów spowoduje niepewność prawną oraz może zakłócić sytuację na rynku unijnym w związku z wdrażaniem dyrektywy na poziomach krajowych. Autorzy oświadczenia wewali Parlament Europejski i Radę do przedstawienia zamkniętego, dobrze zdefiniowanego wykazu produktów, którego poszczególne państwa członkowskie nie będą mogły swobodnie interpretować ani rozszerzać.

W oświadczeniu zawarto też postulaty ujednolicenia definicji dotyczących zarówno tworzyw sztucznych jak i poszczególnych opakowań oraz uwzględnienia pełnego cyklu życia poszczególnych produktów i opakowań przy wprowadzaniu zakazów stosowania tworzyw sztucznych w niektórych produktach.

Na zakończenie warto dla przeciwwagi wspomnieć, że projekt krytykowany był przez organizacje i ruchy społeczne domagające się usunięcia z dyrektywy luk prawnych. Według działaczy ruchu społecznego WeMove.EU projekt nowej dyrektywy zawiera luki, które pozwolą "korporacjom nadal zaśmiecać Europę plastikiem". W ich opinii, przyjęta przez Parlamentarną Komisję ds. Ochrony Środowiska, definicja "przedmiotów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych" sformułowana została tak, że producenci wyrobów jednorazowych będą mogli sprzedawać je jako wyroby "do ponownego wykorzystania”. I tak np. producenci będą mogli oznaczyć plastikową butelkę jako przedmiot wielorazowego użytku - mimo, że nie została zaprojektowana tak, by można było ją użyć więcej niż raz.

- Ta luka prawna jest poważnym zaniedbaniem ze strony Parlamentu i jest sprzeczna ze zdrowym rozsądkiem. Producenci sprzedający wyroby jednorazowego użytku jako nadające się do ponownego użycia, nie powstrzymają zanieczyszczenia rzek i oceanów. Żółw, który udusi się plastikiem z nową etykietą, pozostaje nadal martwym żółwiem - powiedział dyrektor ds. polityki chemicznej Greenpeace, Kevin Stairs, wypowiadający się w imieniu Rethink Plastic Alliance - sojuszu europejskich organizacji pozarządowych.

Jak widać, mimo iż zarówno przemysł jak i organizacje pozarządowe zdecydowanie popierają ogólne cele zawarte w dyrektywie Single - Use Plastics mające na celu zmniejszenie zanieczyszczenia plastikiem, wszyscy interesariusze mają poważne obawy dotyczące sposobu realizacji tych celów.

Jacek Leszczyński

Źródła:
konfederacjalewiatan.pl/aktualnosci/2018/3/wspolna_odpowiedzialnosc_za_sprzatanie_plastikow
plasticseurope.org/en/newsroom/press-releases/plasticseurope-calls-clearer-rules
izbamleka.pl/2018/10/22/interwencja-polskiej-izby-mleka-w-zwiazku-z-propozycja-dot-dyrektywy-w-sprawie-produktow-jednorazowego-uzytku-z-tworzyw-sztucznych-single-use-plastics-directive-sup/zpp.net.pl/14293/
rethinkplasticalliance.eu/news/plastic-producers-could-market-single-use-items-as-reusable-to-dodge-eu-ban/
eeb.org/plastic-producers-could-market-single-use-items-as-reusable-to-dodge-eu-ban/
act.wemove.eu/campaigns/PE-dyrektywa-plastik