Nieodłączną częścią sektora opakowaniowego są etykiety. Spełniają zarówno rolę informacyjną jak również coraz częściej są pomyślane jako element promocyjny i chroniący produkt umieszczony w opakowaniu.
Intensywny rozwój sektora etykietowego trwa od ponad 50 lat. Jednak obecny kryzys ekonomiczny przełożył się na europejski rynek etykiet dość negatywnie. Jak informuje branżowa organizacja FINAT, zrzeszająca firmy działające w tym sektorze, na rynku panuje spowolnienie, a wzrost jest ujemny na poziomie 1 proc. Taka sytuacja według prognoz potrwać może nawet przez cztery najbliższe lata, choć pierwsze etapy stabilizacji powinny być widoczne już w przyszłym roku. Ostatnie 1,5 roku zebrało jednak krwawe żniwo, bo ponad 100 europejskich firm działających na rynku etykietowym musiało ogłosić swoje bankructwo. Skala zamknięć była zdecydowania największa w Europie Zachodniej.
Oczywiście w takiej sytuacji jednym z elementów budowania pozycji, a także przewagi konkurencyjnej jest skupianie się na rozwoju i ulepszaniu dotychczasowych procesów. Postęp szczególnie mocno widać we wszelkich etapach związanych z wykańczaniem i przygotowywaniem etykiet na opakowania. Zwiększa się ilość materiałów z jakich mogą powstawać etykiety, a także sama ich forma oraz techniki w jakich prowadzony jest proces etykietowania. Od jakiegoś czasu nieodzownym motywem dla wszystkich opakowań i etykiet stało się znakowanie daty ważności produktu, także elektroniczne oraz identyfikacja produktu.
Spoglądając na rozwój branży w ostatnich dekadach, trzeba napisać, że tradycyjnie, pierwsze etykiety to etykiety na mokro, które zawdzięczają swą nazwę sposobie ich nakładania na produkt poprzez mokry klej.
Już w latach 70. ubiegłego wieku coraz większą popularność zaczęły zdobywać etykiety samoprzylepne. Są one drukowane na folii bądź specjalnym papierze samoprzylepnym. Spód takiej etykiety jest pokryty klejem oraz warstwą zabezpieczającą, którą się usuwa przed przyklejeniem etykiety. Z kolei jednym z ostatnich osiągnięć na polu etykietowania są etykiety IML. Ich podłoże wykonane jest z odpowiedniego - takiego samego jak opakowanie - tworzywa sztucznego.
Przegląd najpopularniejszych obecnie systemów etykietowych warto zacząć od samoprzylepnych etykiet foliowych. Tego typu etykiety cechują się bardzo dobrą wytrzymałością i odpornością na działanie czynników zewnętrznych, zapewniając uzyskanie długotrwałego efektu.
Stabilność połączona z elastycznością sprawia, że etykiety foliowe nadają się do automatycznego etykietowania dużych, nawet pięciolitrowych opakowań. Ponadto stosowanie etykiet foliowych w połączeniu z opakowaniem z polipropylenu lub polietylenu zapewnia łatwy sposób utylizacji. Z kolei niska waga zastosowanego surowca zgodnie z trendami europejskimi zmniejsza wagę całego opakowania. Warto wiedzieć, że samoprzylepne etykiety foliowe gwarantują zachowanie walorów użytkowych zarówno na opakowaniach elastycznych jak i narażonych na działanie tłuszczów. Trzeba też dodać, że czytelność nadruku osiągana na tego rodzaju etykietach w połączeniu z odpornością zastosowanego surowca na działanie tłuszczów i wilgoci pozwala na zachowanie pierwotnego efektu do końca użytkowania produktu etykietowanego. Ponadto białe i gładkie podłoże doskonale przyjmuje zadruk, a nadruk jest bardziej efektowny niż na papierze. Możliwość zadruku etykiety od strony kleju, poza osiągnięciem wyjątkowego efektu przy opakowaniach transparentnych, wpływa na praktycznie dwukrotne zwiększenie powierzchni zadruku, a tym samym obniżenie kosztów.