Następny typ etykiet to papierowe. Jest to najprawdopodobniej najmniej skomplikowany rodzaj etykiet. Białe papiery etykietowe umożliwiają bowiem wykonanie etykiet we wszystkich technikach drukarskich. Niska cena samoprzylepnych etykiet papierowych sprawia, że jest to także najczęściej stosowany rodzaj etykiety. Są one stosowane głównie na opakowaniach stabilnych, nie odkształcających się.
Co ciekawe, etykiety papierowe wytwarzane są również jako półprodukt. Oznacza to, że są poddawane wstępnemu zadrukowi stałymi elementami graficznymi, tworząc etykietę „matkę”, a następnie indywidualnie zadrukowywane z zastosowaniem druku termotransferowego lub termicznego. Niezadrukowane etykiety papierowe są szeroko wykorzystywane w logistyce do druku zmieniających się informacji, cen, kodów kreskowych. Stosunkowo dużą innowacją jest fakt, że czyste etykiety papierowe wykorzystywane są coraz częściej do drukowania z wykorzystaniem drukarek atramentowych.
Po przedstawieniu znanych od wielu lat systemów, warto przejść do rozwiązań na rynku najnowszych.
Pierwszym z nich, niezwykle popularnym na Zachodzie, są etykiety No Label Look. To tzw. etykiety niewidoczne. O opakowaniu, do którego są dołączone mówi się, że jest ono wręcz pozbawione etykiety. W Polsce było już spotykane choćby przy szklanych butelkach do piwa.
Powstanie tych etykiet jest odpowiedzią na oczekiwania związane z podkreślaniem jakości artykułów luksusowych, dla których już samo opakowanie musi być wielkim wyróżnikiem. By tak się stało, to etykieta samoprzylepna musi być doskonale wydrukowana i odpowiednio zaaplikowana. No Label Look spotykana jest na opakowaniach kosmetyków, przyborów toaletowych i wyrobów spirytusowych.
Etykiety samoprzylepne wytwarzane na surowcach wysoko przezroczystych sprawiają wrażenie, jakby elementy graficzne naniesione były bezpośrednio na opakowanie, jednak jakość druku jest znacznie wyższa. W porównaniu z zadrukiem opakowania koszt wytworzenia etykiety samoprzylepnej jest znacznie niższy, a czas przygotowania krótszy. Etykiety nie wymagają również dużej przestrzeni magazynowej. Stosowanie do wytworzenia etykiety jako materiału wyjściowego folii transparentnej z odpowiednio dobranym klejem gwarantuje, że po nałożeniu na opakowanie etykiety zachowają przylepność najwyższej klasy nawet na trudnych powierzchniach. Jakość stosowanych klejów gwarantuje możliwość dobrania odpowiedniego surowca dla etykiet aplikowanych w dużym zakresie temperatur. Etykiety samoprzylepne tego typu charakteryzują się odpornością na ściskanie, zanieczyszczenia oraz wilgoć.
Po No Label Look sięga się zwykle wtedy, gdy zamiarem jest wyeksponowanie grafiki z użyciem różnych technik druku. Wtedy też najlepiej zastosować folie transparentne. Etykiety drukowane na tego typu podłożach idealnie wtapiają się w opakowanie, pozwalając podkreślić te elementy, na których szczególnie producentowi zależy, korzystając z dopełnienia efektu końcowego wpływem kolorystyki i konsystencji pakowanego produktu.
Kolejna nowość to tzw. etykiety typu sandwich, spotykane zwłaszcza w branży napojowej, spożywczej, farmaceutycznej, kosmetycznej i przy czasopismach. Są to samoprzylepne etykiety dwuwarstwowe. Cecha ta umożliwia odklejanie wierzchniej warstwy etykiety po zaaplikowaniu na produkt. Opcjonalny dwukolorowy zadruk od strony kleju wierzchniej warstwy etykiety oraz możliwość jej przeklejenia sprawia, iż stać się ona może niezwiązanym z produktem niezależnym nośnikiem informacji. Etykiety warstwowe są świetnym materiałem do przeprowadzania akcji promocyjnych oraz reklamowych. Bez wątpienia uatrakcyjniają produkt.
Bardzo skromnym rozwiązaniem z omawianej gamy produktów jest etykieta open – close, czyli otwórz - zamknij.
Wyposażone w nią są głównie takie produkty jak kawa, herbata, makarony, kasze, mrożonki, zioła, przyprawy. Jest to etykieta jak i zarazem zamknięcie. Ta druga cecha osiągana jest dzięki wielowarstwowości samej etykiety. Samoprzylepna etykieta może być umieszczana bezpośrednio w miejscu zamknięcia opakowania jak i w dowolnym miejscu opakowania na dodatkowej etykiecie nośnej. Dwuwarstwowość umożliwia wielokrotne odklejanie wierzchniej warstwy w celu otwarcia i ponownego zamknięcia opakowania. Dodatkowo etykieta posiada zabezpieczenie przed oderwaniem części wierzchniej od bazowej.