Co ciekawe, etykiety papierowe wytwarzane są również jako półprodukt. Oznacza to, że są poddawane wstępnemu zadrukowi stałymi elementami graficznymi, tworząc etykietę „matkę”, a następnie indywidualnie zadrukowywane z zastosowaniem druku termotransferowego lub termicznego. Niezadrukowane etykiety papierowe są szeroko wykorzystywane w logistyce do druku zmieniających się informacji, cen, kodów kreskowych. Stosunkowo dużą innowacją jest fakt, że czyste etykiety papierowe wykorzystywane są coraz częściej do drukowania z wykorzystaniem drukarek atramentowych.
Po przedstawieniu znanych od wielu lat systemów, warto przejść do rozwiązań na rynku najnowszych.
Powstanie tych etykiet jest odpowiedzią na oczekiwania związane z podkreślaniem jakości artykułów luksusowych, dla których już samo opakowanie musi być wielkim wyróżnikiem. By tak się stało, to etykieta samoprzylepna musi być doskonale wydrukowana i odpowiednio zaaplikowana. No Label Look spotykana jest na opakowaniach kosmetyków, przyborów toaletowych i wyrobów spirytusowych.
Etykiety samoprzylepne wytwarzane na surowcach wysoko przezroczystych sprawiają wrażenie, jakby elementy graficzne naniesione były bezpośrednio na opakowanie, jednak jakość druku jest znacznie wyższa. W porównaniu z zadrukiem opakowania koszt wytworzenia etykiety samoprzylepnej jest znacznie niższy, a czas przygotowania krótszy. Etykiety nie wymagają również dużej przestrzeni magazynowej. Stosowanie do wytworzenia etykiety jako materiału wyjściowego folii transparentnej z odpowiednio dobranym klejem gwarantuje, że po nałożeniu na opakowanie etykiety zachowają przylepność najwyższej klasy nawet na trudnych powierzchniach. Jakość stosowanych klejów gwarantuje możliwość dobrania odpowiedniego surowca dla etykiet aplikowanych w dużym zakresie temperatur. Etykiety samoprzylepne tego typu charakteryzują się odpornością na ściskanie, zanieczyszczenia oraz wilgoć.
Po No Label Look sięga się zwykle wtedy, gdy zamiarem jest wyeksponowanie grafiki z użyciem różnych technik druku. Wtedy też najlepiej zastosować folie transparentne. Etykiety drukowane na tego typu podłożach idealnie wtapiają się w opakowanie, pozwalając podkreślić te elementy, na których szczególnie producentowi zależy, korzystając z dopełnienia efektu końcowego wpływem kolorystyki i konsystencji pakowanego produktu.
Kolejna nowość to tzw. etykiety typu sandwich, spotykane zwłaszcza w branży napojowej, spożywczej, farmaceutycznej, kosmetycznej i przy czasopismach. Są to samoprzylepne etykiety dwuwarstwowe. Cecha ta umożliwia odklejanie wierzchniej warstwy etykiety po zaaplikowaniu na produkt. Opcjonalny dwukolorowy zadruk od strony kleju wierzchniej warstwy etykiety oraz możliwość jej przeklejenia sprawia, iż stać się ona może niezwiązanym z produktem niezależnym nośnikiem informacji. Etykiety warstwowe są świetnym materiałem do przeprowadzania akcji promocyjnych oraz reklamowych. Bez wątpienia uatrakcyjniają produkt.
Bardzo skromnym rozwiązaniem z omawianej gamy produktów jest etykieta open – close, czyli otwórz - zamknij.